امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17747 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حامد سلطانی‌نژاد اعلام کرد؛

بورس کالا به دنبال ایجاد تنوع در قراردادهاست/ 300 محصول در گریدهای مختلف از طریق بورس کالا عرضه می‌شود/ موفقیت بورس در اقتصاد نیازمند حضور مستقیم افراد است

خبرایران: مدیرعامل بورس کالاگفت: برای موفقیت بورس در اقتصاد نیازمند سازوکای برای حضور مستقیم افراد باید باشیم و باید آن چنان بازار خارج از بورس هزینه بر باشد که افراد بورس را به عنوان گزینه ارجح خود انتخاب کنند.
بورس کالا به دنبال ایجاد تنوع در قراردادهاست/ 300 محصول در گریدهای مختلف از طریق بورس کالا عرضه می‌شود/ موفقیت بورس در اقتصاد نیازمند حضور مستقیم افراد است

به گزارش خبرایران، نشست خبری بورس کالا صبح امروز11 مهرماه 1395 با حضور« حامد سلطانی‌نژاد» مدیرعامل بورس کالا و اصحاب رسانه در بورس کالای برگزار ودراین نشست خبری «حامد سلطانی‌نژاد»مدیرعامل بورس کالا اظهارداشت: ورود به شورای رقابت به دلیل انحصاری بودن سمت عرضه است، این دستورالعمل ماحصل چندین جلسه میان فعالان بازار پتروشیمی اعم از پایین دستی و بالا دستی بوده و همه در این دستورالعمل نقش داشتند.

مدیرعامل بورس کالاافزود: شورای رقابت حتی این دستورالعمل را برای شرکت‌های پتروشیمی نیز فرستاده و اگر اصلاحی در این زمینه نیاز داشت، تاکنون انجام شده و در نهایت با جلسه‌ای که بین وزیر صنعت و متولیان بورس کالا برگزار شد، به همه دغدغه‌ها و مطالبات عنوان شده، پاسخ داده شده است.

وی با بیان اینکه هرگونه اصلاحات در مقررات با تجمیع نظرات پتروشیمی‌ها  صورت می‌گیرد، عنوان کرد: موضوع عرضه محصولات بین مجتمعی هیچ گاه در بورس کالا پذیرش نشده است، در عین حال عرضه محصولات خاص برای تعداد خاص مصرف کننده می‌تواند از طریق مکانیزم بورس کالا خریداری شود. باید راه هایی که منجر به ابهام و عدم شفافیت می‌شود را بست و به هرگونه درخواست در بازار پاسخ داد و این در حالی است که بورس کالا توانسته است، زیرساخت‌ لازم را در این زمینه افزایش دهد.

سلطانی‌نژاد افزود: هم‌اکنون 300 محصول در گریدهای مختلف از طریق بورس کالا عرضه می‌شود و تنها تعداد کمی از محصولات پتروشیمی که پس از قانونی شدن عرضه این محصولات در بورس کالا تشکیل شده‌اند در این بازار پذیرش نشده‌اند. براین اساس تعداد شرکت‌هایی که محصولات خود را عرضه نمی‌کنند، بسیار انگشت‌شمار است.

وی در برابر این پرسش که چرا برخی از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی دستورالعمل شورای رقابت را قبول ندارند و حتی برخی مایلند به خاطرآن بجنگند، گفت: اگر ساختار قانونی که مصوب مجلس و فراقوه‌ای است را به آن احترام نگذاریم، هرج و مرج ایجاد می‌شود. اینکه آنچه از قانون به نفع ماست را حمایت کنیم، قابل پذیرش نبوده و نظر پتروشیمی‌ها نیز مبتنی بر عدم رعایت قانون نیست.

هم‌اکنون بورس کالا به دنبال ایجاد تنوع در قراردادهاست که به غیر از قراردادهای سلف بتوان بر روی پیمان‌های آتی یا همان فورواردها که کل وجه کالا یکجا پرداخت نمی‌شود، را ایجاد و توسعه دهد.

وی در برابر این پرسشی مبنی بر اینکه دستور العمل شورای رقابت برای عرضه محصولات پتروشیمی که هم اکنون با اعتراض انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی و شکایت به دیوان عدالت اداری و نیز روزه سکوت اتحادیه پایین دستی مواجه شده آیا از ضمانت اجرایی برخوردار نیست؟ پاسخ داد: دستور العمل های شورای رقابت از ضمانت های اجرایی خاص خود برخوردار است و طبق آن باید عمل شود.

سلطانی نژاد درمورد اینکه چرا علی رغم دستور وزیر اقتصاد مبنی بر پیگیری احتمال دستکاری قیمت در رینگ محصولات فولادی و اصلاح رفتار فولاد مبارکه در قبال تخصیص محصولات وعده شده به صنایع پایین دستی فولاد اقدامی صورت نگرفته است؟ پاسخ داد: اتفاقی که برای بخش فولاد افتاد این بود که برای حمایت از تولید داخل ، تعرف ای برای واردات محصولات فولادی وضع شد، تا مانع از افزایش محصولات چینی در بازار شود.

افزایش تعرفه واردات مورد نظر صنایع پایین دستی فولادی نیست . البته باید گفت این موضوع (دعوای صنفی) ارتباطی به بورس کالا نداشته و خارج از این بازار دنبال می شود.

اما در مورد نحوه قیمت گذاری و فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا بر مبنای مزایده در بورس صورت می گیرد، بورس کالا نه در سمت عرضه و نه در سمت تقاضا به دنیال انحصار نیست.

وی افزود: اگر مصرف کنندگان تصورمی کنند که قیمت ها در بورس بالا است می توانند با انصراف از خرید محصول منتظر پایین آمدن قیمت ها بمانند و یا اگر قیمت های جهانی مناسب است می توانند محصولات خارجی را در بورس کالا عرضه کنند.

در عین حال می توانند با سپرده ضمانت نامه بطور سلف محصول خود را بفروشند . چرا از این ابزارها استفاده نمی شود؟ اگر معتقدند بازار دچار عدم تعادل است می توانند از سازوکارهای دیگر در بورس کالا استفاده کنند.

سلطانی نژاد ادامه داد: کسانی که به قیمت گذاری در بورس کالا اعتراض دارند تا کنون حتی یک کیلو محصول از بورس خریداری نکرده اند . در سمت عرضه و تقاضا می توان مدیریت کرد . کجای دنیا مشابه بورس کالا وجود دارد تا محصولی که هنوزوارد نشده بتوان سلف خریداری کرد؟

اگر دنبال شفافیت هستیم و می خواهیم از مکانیزم بورس کالا اتسفاده کنیم، مشکلات راه حل دارد، اما اگر بنا است شانتاژ خبری ایجاد شود ، راه آن زیر سوال بردن بورس کالا نیست.

وی در مورد معاملات قیر در بورس کالا افزود: در بازار معاملات قیر با چالش مجوزهای خرید مواجه هستیم . در سال های قبل کد های معاملاتی سوری که مجوز دریافت کرده بودند باعث مشکلاتی برای بورس و بازار پتروشیمی ها شده بودند. هر چند در مورد معاملات قیر این مشکلات کمتر است، اما به دنبال پیگیری بررسی مجوزها از سوی صنایع پایین دستی هستیم.

سلطانی نژاد افزود: برای موفقیت بورس در اقتصاد نیازمند سازوکای برای حضور مستقیم افراد باید باشیم و باید آن چنان بازار خارج از بورس هزینه بر باشد که افراد بورس را به عنوان گزینه ارجح خود انتخاب کنند. در عین حال طراحی شاخص برای بورس کالا زمانی کارایی خواهد داشت که بتواند مبین کل معاملات کالایی در بازار باشد.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به سیاست شاپور محمدی رییس سازمان بورس مبنی بر توسعه ابزارهای مالی برای پوشش ریسک و ایجاد سازوکار پیش بینی پذیری بازارهای اوراق بهادار و کالا از سرعت بخشی برای راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالا خبر داد و افزود: با ایجاد زیر ساخت‌ها می‌توان به استقبال توافق ها رفت. باید انبارهای استاندارد در بازارهای مقصد و یا در نقاط مرزی کشور ایجاد شود که قابلیت تحویل وجود داشته باشد. از این رو تا زمانیکه به زیر ساخت ها فکر نشود، توافق ها اجرایی نخواهد شد.

در مورد توافق با اتحادیه بین بورسی هنوز معاملات جدی بر اساس این پیمان‌نامه صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی نهاد ها و تشکل ها نسبت به عدم انعطاف پذیری قوانین و مقرارت بورس کالا انتقاد دارند ، گفت: انعطاف اگر برای همه بازیگران بازار باشد، بورس کالا برای آن برنامه ریزی می‌کند، اما اگر برای یک گروه خاص باشد، با ان مخالفیم.

وی افزود: در حوزه کشاورزی بطور مثال اگر صاحب انباری غیر استاندارد متقاضی پذیرش در بورس باشد با آن مخالفت می کنیم و یا اگر عرضه کننده ای از ضمانت تحویل کالا به بورس سرباز زند، قابل قبول نیست.

اگر قوانین و مقررات را بطور سلیقه ای و برای یک نهاد یا یک شخص تغییر دهیم، اعتماد به بورس از بین خواهد رفت.

سلطانی نژاد عنوان کرد: برخی نهاد ها ویا تشکل هایی که در بیرون بازار اعم از حوزه های بازرگانی و یا توزیع شکل گرفته اند تصور می کنند بورس کالا مانع از فعالیت آنها در بازار شده است در حالیکه بورس کالا هرگز باعث تعطیلی این نهاد ها نمی شود و تنها ساز و کار شفاف را برای آنها و کل بازار فراهم می کند.

در عین حال این نهاد ها می توانند نقش صندوق های کالایی را بر عهده گیرند  که این موضوع نیازمند فرهنگ سازی و کم کردن مقاومت ها است که ناشی از عدم اطلاعات کافی است.

وی در مورد معاملات خودرو در بورس کالا نیز گفت: این موضوع قرار بود از طریق راه اندازی اوراق سلف موازی پراید کلید زده شود اما به دلیل مکانیزم قیمت گذاری خودرو و از طرفی عدم امکان عرضه مداوم این موضوع منتفی شد هر چند که بستر های آن در بورس کالا هم اکنون فراهم است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب