امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17312 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سند لو رفته وزارت بهداشت عربستان؛ ۹۰ هزار حاجی در مدت ۱۴ سال جان باخته‌اند

خبرایران: اسناد لو رفته از وزارت بهداشت عربستان جان باختن حدود ۹۰ هزار حاجی درمدت ۱۴ سال را افشا می‌کند؛ اسنادی که قبل از هر چیز کفایت یا بی کفایتی «آل سعود» برای اداره حج را به جهان اسلام یادآوری می‌کند.
سند لو رفته وزارت بهداشت عربستان؛ ۹۰ هزار حاجی در مدت ۱۴ سال جان باخته‌اند

به گزارش خبرایران، به نقل از فتن، اسناد لو رفته از وزارت بهداشت عربستان جان باختن حدود ۹۰ هزار حاجی درمدت ۱۴ سال را افشا می‌کند؛ اسنادی که قبل از هر چیز کفایت یا بی کفایتی «آل سعود» برای اداره حج را به جهان اسلام یادآوری می‌کند.

روزنامه الاخبار لبنان با انتشار این اسناد که ۳۱۲۱ صفحه است، نوشت، «از چند هفته گذشته این اسناد در اختیار ما قرار گرفت و طی این مدت تحت بررسی دقیق بود که شامل گزارشهای وزارت بهداشت عربستان از آمار حجاجی است که طی ۱۴ سال گذشته جان باخته‌اند از جمله قربانیان حادثه سقوط جرثقیل و منا».

طبق این گزارش، اسناد وزارت بهداشت عربستان تحت عنوان «حجاج درگذشته از همه ملیت‌ها» از سال ۱۴۲۳ تا ۱۴۳۷ ه.ق، که شامل نام، ملیت، عمر و تاریخ فوت آنها طی ۱۴ سال گذشته است، تصریح نکرده که این آمار متعلق به عمره‌گذران و حج تمتع است یا فقط حج تمتع.

در اسناد فاش شده، و برخلاف آنچه عربستان اعلام کرد، روشن شد، ارقامی که برخی طرف‌ها (از آمار اصلی کشته‌های منا) منتشر کردند، چندان دور از واقعیت نبود. عربستان می‌گوید تعداد کشته‌های منا ۷۶۹ نفر است اما خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند ۲۲۲۱ نفر . اما بر حسب آمار درز یافته، بیش از ۷۰۰۰ هزار نفر (در حج ۱۴۳۶) کشته شده‌اند که بیشترشان متعلق به مصیبت «منا» سپس «حادثه جرثقیل» است.

معنای این آمار چیست؟ یک چیز؛ آن اینکه عربستان فقط درباره فاجعه منا به افکار عمومی دروغ نگفته، بلکه پنهان کردن و لاپوشانی، سیاست ثابت دهه‌های متوالی عربستان بوده است تا ناتوانی و شکست خود را بپوشاند و مدیریت حج را که عملا بعد از نفت، برگ دوم تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عربستان است، در دست آل سعود نگاه دارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب