امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1612 تاریخ انتشار: جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دست آشتی محمود عباس به سمت ایران در سایه تیرگی روابط تهران - حماس

خبر ایران : نماینده محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این هفته برای گفتگو با مقامات ارشد ایران به تهران سفر کرد.
دست آشتی محمود عباس به سمت ایران در سایه تیرگی روابط تهران - حماس

 

 

به گزارش خبر ایران ، سرلشکر جبریل الرجوب عضو شورای مرکزی جنبش فتح روز دوشنبه گذشته وارد تهران شد و در مدت اقامت در ایران با شماری از مقامات ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو داشت.منابع فلسطینی گفته اند که فرستاده محمود عباس در تهران درباره وضعیت خاورمیانه، سوریه، مسئله فلسطین، وضعیت حماس و مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل و تلاش ها برای آشتی فتح و حماس مذاکره کرده است.منابع آگاه به رسانه های عربی گفته اند که مقامات ایرانی در این دیدارها آمادگی تهران را برای حمایت از  تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح اعلام کرده اند.
منابع آگاه گفته اند الرجوب در دیدار با مقامات ایرانی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فعلی فلسطین و موازنه قدرت در سرزمین فلسطین و ارتباط با حماس و تبعات بحران سوریه بر وضعیت فلسطین و فشارهای موجود علیه فلسطین برای اعتراف به یهودیت اسرائیل ارائه می کند
این نخستین سفر اختصاصی یک مقام ارشد جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین به تهران در سال های اخیر است.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آخرین بار در تابستان گذشته برای حضور در نشست سران جنبش عدم تعهد به تهران سفر کرد. با این حال باید گفت ایران و تشکیلات خودگردان در 8 سال اخیر دوره روابط بسیار پرتنشی را تجربه کردند.
حتی این سفر عباس به تهران هم با دعوت جداگانه و رسمی ایران از اسماعیل هنیه نخست وزیر کابینه برکنار شده حماس در غزه به حاشیه کشیده شد. عباس تهدید کرده بود در صورت حضور هنیه در نشست سران جنبش عدم تعهد، وی به تهران نخواهد رفت. این جنجال با انصراف هنیه از سفر به تهران به پایان رسید.
نوع نگاه دولت نهم و دهم به موضوع هولوکاست، اسرائیل، مشروعیت تشکیلات خودگردان و برپایی دولت مستقل فلسطین باعث شهر تا تهران و رام الله علاوه بر موضوعات اختلاف برانگیز قبلی چون مذاکرات صلح با اسرائیل و حماس ، زمینه های دیگری برای فاصله گرفتن از یکدیگر بیایند.
مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین معتقد بودند عملکرد دولت وقت ایران در 8 سال گذشته راه را برای اعمال فشارهای اسرائیل علیه تشکیلات خودگردان باز کرده بود.محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر مقامات ارشد این دستگاه بارها انتقادات صریح را علیه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ایران و سیاست های وی مطرح می کردند.عباس در اردیبهشت ماه 1388 در واکنش به سخنان احمدی نژاد گفت: "اظهارات احمدی نژاد در راستای منافع مردم فلسطین و آرمان های آنها نیست و کسی این اجازه را به رئیس جمهور ایران نداده که به نمایندگی از فلسطینی ها صحبت کند. ما می خواهیم یک دولت مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل تشکیل دهیم."

حماس

این خبر در حالی منتشر می شود که هم اکنون روابط ایران و حماس بر سر موضوع سوریه و حمایت از حکومت اسد یا مخالفانش، به شدت تیره شده است.
همچنین در ماه های اخیر بارها خبرهایی درباره مخالفت تهران با سفر مقاماتی از حماس به ایران و کاهش کمک های مالی ایران به حماس منتشر شده است. بر اساس این خبرها، تهران به صراحت با سفر خالد مشعل به ایران مخالفت کرده است.آخرین سفر خالد مشعل دبیرکل حماس به تهران نیز مربوط به حداقل سه سال پیش یعنی قبل از آغاز بحران در سوریه است.
پس از آغاز بحران در سوریه، ایران از حکومت بشار اسد رئیس جمهور این کشور حمایت می کند و در مقابل حماس را مخالفان اسد را مورد تایید قرار می دهد. پس از بحران سوریه، حماس دفتر مرکزی خود را در این کشور تعطیل و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس هم محل استقرارش را از دمشق به دوحه منتقل کرد.ایران و تشکیلات خودگردان فلسطین در دوره اصلاحات و ریاست جمهوری محمد خاتمی، گرچه اختلافات قدیمی میان دوطرف پابرجا بود ولی روابط نیز از تنش به دور بود و سفر مقامات رام الله به تهران مستمر بود.
به نظر می رسد هم اکنون با در پیش گرفتن سیاست های عقلانی از سوی دولت حسن روحانی در عرصه بین الملل، تشکیلات خودگردان فلسطین هم قصد دارد با پشت سر گذاشتن مرحله تنش الود روابط با دولت ایران، صفحه جدیدی از روابط را با تهران ازسربگیرد.

 

 

 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب