امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14820 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

محمود اكرامي‌فر مطرح کرد؛

لزوم بهره‌گيری از همه ابزارهای ارتباطي برای توسعه مطالعه

خبرایران: محمود اكرامي‌فر در نخستين نشست «كتاب‌خوان تخصصي شعر» با تأكيد بر بهره‌گيري از همه ابزارهاي ارتباطي براي رشد مطالعه در كشور گفت: استفاده از همه ظرفيت‌هاي ارتباطي و به‌كارگيري انواع رسانه، لازمه ترويج كتابخواني در جامعه امروز است.
لزوم بهره‌گيری از همه ابزارهای ارتباطي برای توسعه مطالعه

محمود اكرامي‌فر، شاعر پيشكسوت كشور با اشاره به تأثير برگزاري نشست‌هايي با محوريت كتابخواني بر رشد آمار مطالعه در مخاطبين گفت: همه فعاليت‌هايي كه با محوريت كتاب انجام مي‌شود با ارزش و مهم است و بر مخاطبين خود مؤثر خواهد بود. قرار نيست كه در اين جلسات، كوه بزرگي را جابه‌جا كنيم، اگر هر كدام از ما بتوانيم، سنگ كوچكي را از مسير راه برداريم در نهايت مي‌توانيم بر بخش بزرگي از موانع، غلبه كنيم.

وي افزود: بايد از هر كاري، انتظار پاسخي متناسب داشته باشيم. قرار نيست در اين 7 دقيقه معرفي كتاب، 70 نفر را كتابخوان كنم؛ كافي است بتواينم توجه يك نفر را براي 7 دقيقه به كتاب جلب كنيم. به تعبير استاد سخن سعدي: «به راه باديه رفتن به از نشستن باطل/ و گر مراد نيابم به قدر وسع بكوشم»

سراينده مجموعه «گريه كردن كم آرزويی نيست» گفت: جامعه ما داراي مردمي به شدت اهل مطالعه است. اگر با تيزبيني نگاه كنيم مي‌توانيم در اماكن عمومي شاهد مردمي باشيم كه مدام در حال مطالعه هستند، اما نه به وسيله كتاب، بلكه با ابزارهاي جديدي مانند تلفن همراه. ما بايد امروز تعريفمان را از كتاب، مطالعه و محتوا تغيير دهيم. بسياري از مردم در زمانه ما همانگونه كه ترجيح مي‌دهند به جاي غذاهاي وقت‌گير به سراغ فست فودها بروند، خواندن مطالب مختصر و مفيد را به مطالعه طولاني ترجيح مي‌دهند. در واقع جانمايه كتاب‌هاي قطور نيز در يكي دو جمله خلاصه مي‌شود و باقي، حواشي آن يكي دو جمله است.

اين شاعر پيشكسوت درباره تأثير حضور شعرا در رشد فضاي كتابخواني جامعه ادامه داد: شعرا را مي‌توان از گروه‌هاي مرجع جامعه برشمرد كه به واسطه وجود علاقمندان شعر و شاعري، الگوهاي مناسبي براي ترويج بسياري امور در ميان مردم هستند و مي‌توانند با تأثير بر مخاطبين خود، بخشي از جامعه را به مطالعه ترغيب كنند.

خالق مجموعه «اين كتاب اسم ندارد» با اشاره به برپايي پويش «كتابخوان مجازي» و تلاش نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در بهره‌گيري از ابزارهاي روز براي رشد كتابخواني تصريح كرد: تلگرام و ساير امكانات مجازي، بسترهايي براي حضور مخاطبين و شكل‌گيري شبكه‌هاي اجتماعي مجازي به شمار مي‌روند و استفاده از همه ظرفيت‌هاي ارتباطي و به‌كارگيري انواع رسانه براي ارتباط با مخاطب در ايجاد يك حركت فرهنگي، امري تأثيرگذار و پسنديده است.

اكرامي‌فر تأكيد كرد: قطعاُ استفاده از اين امكانات برخط و فضاي الكترونيك، لازمه ترويج كتابخواني است. يادمان باشد كه با توجه به نياز دنياي جديد، بايد از همه ابزارهاي موجود در ايجاد علاقه و توسعه مطالعه در جامعه، استفاده كرد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب