امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1394 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خبرداد؛

بیش از 52 هزار متقاضی برای خروج خودروهای فرسوده خود ثبت نام کرده ‌اند/ ستاد سوخت سه سناریوی به منظور اجرای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها دارد

خبرایران: سید مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در 3 ماه اخیر تاکنون بیش از 52 هزار متقاضی برای خروج خودروهای فرسوده خود ثبت نام کرده ‌اند که اگر برای یک سال درنظر بگیریم حدود 200 هزار دستگاه می شود که از متوسط سال های قبل بیشتر است.
بیش از 52 هزار متقاضی برای خروج خودروهای فرسوده خود ثبت نام کرده ‌اند/ ستاد سوخت سه سناریوی به منظور اجرای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرایران، «سید مجتبی شفیعی» رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص کمک ‌های بلاعوض به مالکان خودروهای فرسوده اظهارداشت: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مهر امسال مصوبه‌ای را گذراند که بر اساس آن کمک ‌های بلاعوض به مالکان خودروهای فرسوده به طور متوسط 5/2 تا 3 برابر افزایش یافته که میزان این افزایش در خودروهای شخصی فرسوده کمتر از 5/2 برابر است.

وی تصریح کرد: واردات ناوگان از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بلا مانع است و با لغو تحریم های قطعات خودروسازی احتمال تغییر موضع سازمان راهداری دور از ذهن نیست. ضمن اینکه در 3 ماه اخیر، شاهد افزایش مراجعات برای اسقاط خودروی فرسوده به ویژه خودروهای شخصی بودیم و در مورد واردات کامیون دست دوم از سوی سازمان راهداری مصوبه قانونی وجود دارد و سوال اصلی اینجاست که چرا سازمان در دوره قبلی از این مصوبه استفاده نکرده است؟

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشورخاطرنشان کرد: تاکنون 117 نفر برای نوسازی کامیون خود در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ثبت نام کرده اند که در اولویت قرار دارند و برای تخصیص تسهیلات 60 میلیون تومانی از سوی ستاد، شهرداری تهران و سازمان محیط زیست برای نوسازی ناگان مینی‌بوس تهران اعلام تامین منابع کرده اند. ازسویی دیگر در 2 سال اخیر با روند کند خروج خودروهای فرسوده مواجه بودیم، اما در 3 ماه اخیر تاکنون بیش از 52 هزار متقاضی برای خروج خودروهای فرسوده خود ثبت نام کرده ‌اند که اگر برای یک سال درنظر بگیریم حدود 200 هزار دستگاه می شود که از متوسط سال های قبل بیشتر است.

وی عنوان داشت: این تعداد افزایش متقاضیان، هنوز برای ستاد سوخت قابل قبول نیست و طرح جدید ستاد از امروز اجرایی می شود و با توجه به رویکرد زیست محیطی اش با عنوان «آسمان من» امیدواریم در آستانه روز هوای پاک بتوانیم با همکاری محیط زیست و شهرداری، این طرح را اجرایی کنیم. ازطرفی در طرح «آسمان من» مالکان خودروهای فرسوده بدون مراجعه حضوری و فقط با ارسال عدد یک یا یک پیامک بدون متن به شماره 50002027 می‌توانند وارد طرح خروج خودروهای فرسوده شوند که پس از دریافت پیامک روند ثبت نام آن ‌ها از طریق تماسی که با آن‌ها گرفته می ‌شود، آغاز خواهد شد.

شفیعی تاکید کرد: پس از ارسال این پیامک، مراکز اسقاط با مالکان تماس می گیرند و برای حمل خودروی فرسوده به محل خودرو مراجعه می‌کنند و کمک‌های بلاعوض و همچنین ارزش لاشه اسقاط هم نقدی به مالکان خودروهای فرسوده پرداخت خواهد شد و این طرح برای تمامی کلانشهرها و مراکز شهرها نهایی شده و قابل اجراست.

وی یادآورشد: طرح «آسمان من» شامل خودروهای سواری شخصی مدل 57 تا 72 و شامل وانت ‌بارهای مدل قبل از سال 77 می ‌شود و ‌البته ثبت نام به روش قبلی همچنان دایر است و مالکان خودروهای فرسوده می‌ توانند از طریق سایت‌هایی که قبلا اعلام شده بود برای اسقاط خودروی خود اقدام کنند و همچنین ثبت نام از طریق دفاتر پیشخوان که حدود چهار هزار مرکز است از این هفته برای اسقاط خوردوهای فرسوده آغاز خواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور بیان داشت: ستاد سوخت تا 22 بهمن، هر هفته یک دستگاه خودروی سواری رانا را به قید قرعه به متقاضیانی که برای اسقاط خودرو ثبت نام کردند اهدا می کند و امیدواریم با این مشوق ها شاهد افزایش قابل توجه در روند اسقاط باشیم .

وی خاطرنشان کرد: میزان کمک های بلاعوض برای خروج خودروهای فرسوده برای سواری شخصی در مجموع 2 میلیون و 800 هزار تومان کمک بلاعوض است که 300 هزار تومان از این مقدار به عنوان ارزش لاشه خودرو است.ضمن اینکه ‌این کمک بلاعوض برای وانت بارهای یک تن و کمتر، دو میلیون و 300 هزار تومان و برای وانت بارهای بیش از یک تن، سه میلیون و 300 هزار تومان خواهد بود.

 شفیعی از سه سناریوی ستاد سوخت به منظور اجرای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها خبر داد و گفت: برخی از این سناریوها با سهمیه بندی و برخی نیز بدون سهمیه بندی بود و سناریوی اول بدون تغییر قیمت و تنها تغییر در سهمیه بندی و سناریوی دوم همراه با سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین به 1100 تومان و سناریوی سوم قیمت بنزین آزاد 1800 تومان بوده است و بررسی در مورد نحوه اجرای گام دوم در اختیار دولت و ستاد سوخت در این زمینه تصمیم گیری نمی کند.

رئیس ستاد مدیریت مصرف سوخت با اشاره به بحث ابطال کارت سوخت گفت: هم اکنون کار ابطال کارت سوخت در حال انجام است به طوری که روزانه 35 هزار کارت سوخت موتور سیکلت ابطال می شود و انتظار داریم تا پایان سال 3 میلیون کارت سوخت موتور سیکلت ابطال شود و هم اکنون یک میلیون موتور سیکلت فاقد مدرک هویتی کامل وجود دارد که با ابطال کارت سوخت های به نظر می رسد 5 میلیون لیتر صرفه جویی در سهمیه سوخت بنزین یارانه ای ایجاد کرد.

شفیعی درپایان با اشاره به توافق با شرکت های خودروساز داخلی در مورد نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: خوشبختانه مذاکرات ما با شرکت ایران خودرو به خوبی پیش رفته است به طوری که قرار است خودروهای 405 و سمند را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در اختیار تاکسی رانی قرار دهند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب