امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13659 تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دیلی میرر گزارش داد:

ممنوعیت شطرنج ازسوی مفتی های سعودی / فتوای بعدی مُفتی سرزمین شلاق‌ها چیست؟

دیلی میرر در گزارشی صدور فتوای مفتی عربستان و ممنوعیت بازی شطرنج را به سُخره گرفت.
ممنوعیت شطرنج ازسوی مفتی های سعودی / فتوای بعدی مُفتی سرزمین شلاق‌ها چیست؟

به گزارش خبرایران، دیلی میرر با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: مفتی سعودی بازی شطرنج را بدلیل آنچه وی ترویج قمار می‌داند، حرام اعلام کرد. 

نگارنده سپس در جمله‌ای تمسخرآمیز، می‌نویسد: «هیچ چیز نمی‌تواند بیش از چهره‌های خسته و درهم دو شطرنج‌باز روس که پس از 5 ساعت بازی، مساوی کرده اند، تداعی‌کننده قمار باشد. اکنون این پرسش مطرح است که بر سر بازی‌های فکری دیگری مانند «کلودو» چه خواهد آمد؟ به نظر من باید از سفیر عربستان بخواهیم درخصوص این بازی‌ها نیز تکلیف ما را مشخص کند. باید بدانیم دقیقاً معیارهای یک بازی قابل‌قبول در "پادشاهی جادویی وهابی‌ها" چیست؟ 
 
وی سپس پادشاهی آل‌سعود را به حکومت های سلطنتی قرن‌های پانزدهم و دوازدهم میلادی تشبیه می کند و می‌نویسد: اکنون باید حرام‌ اعلام شدن شطرنج را نیز به فهرست اعمال غیرانسانی سعودی‌ها از قبیل اعدام‌، شلاق‌زنی، نقض آشکار حقوق زنان و سرکوب مخالفان افزود. پخش برنامه مستند «داعش در همسایگی ما،» از شبکه چهار، فرصتی را فراهم آورد تا ضمن آشنایی با آموزه‌های وهابیت، به این نکته پی ببریم که وهابیون چه حد خطرناک هستند.   
 
نگارنده در بخشی از متن، حکم مجازات خود را بدلیل انتشار این گزارش پیش‌بینی می‌کند و می‌نویسد: به نظرم حکم من شلاق است، یا سنگسار؛  یا شاید سر من باید از بدن جدا شود.         
 
«عبدالعزیز آل شیخ،» مفتی اعظم عربستان، در تازه ترین فتوای خود، شطرنج را به اعتبار اینکه سبب تشویق به قمار و اتلاف وقت است، حرام اعلام کرد. 
 
«گری کاسپاروف،» قهرمان سابق شطرنج جهان، در واکنش به فتوای این شیخ سعودی در حساب توییتر خود نوشت: تلاش سعودی برای ممنوع کردن بازی شطرنج احمقانه است؛ ما باید بیشتر نگران مسأله حقوق بشر و دموکراسی باشیم. همچنین «ناصر الفقیه،» تهیه کننده و کارگردان لبنانی، با تمسخر فتوای این شیخ سعودی گفت: «مفتی عربستان شطرنج را حرام کرده ؛ چرا که این بازی نیازمند استفاده از عقل بوده است.»

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب