امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12539 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس حوزه هنری خبرداد؛

اربعین نقطه عطف شكل گیری تمدن نوین اسلامی است / دنیا خود را برای دیدن بزرگ ترین رویداد و همایش انسانی آماده می كند/ كنگره اربعین حكایت ناتوانی نظریه های متفكران غربی مبنی بر پایان تاریخ و برخورد تمدن هاست

خبرایران:محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری گفت: اربعین نقطه عطف شكل گیری تمدن نوین اسلامی و زمینه ساز یكپارچگی و وحدت امت اسلامی با محوریت ارزش های قیام حسینی است.
اربعین نقطه عطف شكل گیری تمدن نوین اسلامی است / دنیا خود را برای دیدن بزرگ ترین رویداد و همایش انسانی آماده می كند/ كنگره اربعین حكایت ناتوانی نظریه های متفكران غربی مبنی بر پایان تاریخ و برخورد تمدن هاست

 به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری همایش ملی ظرفیت‌های فرهنگی تمدنی کنگره عظیم اربعین صبح امروز دوشنبه ۱۸ آبان ماه ۹۴، با حضور« محسن مؤمنی‌شریف» رئیس حوزه هنری ،«مسعود معینی پور» دبیرعلمی همایش ملی ظرفیت‌های فرهنگی تمدنی کنگره عظیم اربعین برگزارو دراین نشست خبری «محسن مؤمنی‌شریف» رئیس حوزه هنری با اشاره به مراسم پیاده روی اربعین به سوی حرم امام حسین(ع) اظهارداشت: این مراسم طی 12 سال اخیر و پس از سقوط رژیم صدام به پدیده‌ای نوظهور تبدیل شده است و در سال‌های ابتدایی پس از سقوط صدام برخی گمان می‌کردند پیاده روی به سوی مرقد امام حسین(ع) امری هیجانی و به واسطه ممنوعیت‌هایی که در ارتباط با مناسک دینی وجود داشته شکل گرفته است و به زودی این احساسات فروکش می‌کند، اما هر سال بر شکوه این مراسم و گستردگی آن افزوده شد.

وی تصریح کرد: دنیا خود را برای دیدن بزرگ ترین رویداد و همایش انسانی آماده می كند و هرچند از قدیم به بزرگداشت اربعین از سوی اولیای دین تأكید شده است و همواره در سیره بزرگان و علمای ربانی پیاده روی به سمت مرقد شریف حضرت سیدالشهدا(ع) جایگاه ویژه ای داشته است.

مؤمنی‌شریف خاطرنشان کرد: اما اتفاقی كه در این 12 سال اخیر در عراق می افتد، پدیده ای نوظهور و از نظر كمی و كیفی بی نظیر است و طی سال های نخست تصور این بود این اتفاق ناشی از ممانعت ها و مضایقی است كه رژیم بعث عراق در حق شیعه روا داشته و اكنون با سرنگونی آن رژیم، انرژی ها آزاد شده و به زودی این احساسات فروكش خواهد كرد.

وی ادامه داد: سال به سال بر عظمت و شكوه و گستردگی آن افزوده شد و حتی زائران و حماسه آفرینان آن در ملت عراق خلاصه نشدند بلكه آزادگانی از سراسر جهان با وجود همه مخاطرات در این راهپیمایی حضور می یابند؛ طوری كه در سال گذشته براساس گفته های مقامات عراقی، بیش از چهل كشور در این همایش بی مانند شركت كرده بودند.

مومنی شریف با اشاره به افرادی كه نخستین بار وارد این همایش می شوند، توضیح داد: كسانی كه نخستین بار این رستاخیز بزرگ انسان های شیدا را می بینند، دچار بهت، حیرت، شگفتی و شیفتگی می شوند و خود را در فضایی احساس می كنند كه هیچ شباهتی به دنیای مادی و مؤلفه های آن ندارد. این واقعه یادآور جهان آرمانی شیعه است و الهام بخش تمدنی است مبتنی بر معنویت و عقلانیت.

وی افزود: از این جهت اربعین نقطه عطف شكل گیری تمدن نوین اسلامی و زمینه ساز یكپارچگی و وحدت امت اسلامی با محوریت ارزش های قیام حسینی است. كنگره اربعین از این منظر حكایت ناتوانی نظریه های متفكران غربی مبنی بر پایان تاریخ و برخورد تمدن هاست و نشان از احیای عظمت اسلام و تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر است و در روزگاری كه اتوبان لیبرال دموكراسی و كوره راه های ایدئولوژی چپی به بن بست رسیده است، جاده نجف - كربلا ما را به سوی تمدن جدیدی رهنمون می كند كه با حب حضرت اباعبدالله(ع) سرشته است.

مؤمنی‌شریف در پایان گفت: برخورد دنیای غرب و رسانه های آن با این حادثه ابتدا نادیده گرفته شد اما از دو سال پیش مجبور به انعكاس آن همراه با القای نظریات و افكار خود شدند. لذا لازم بود از سوی نظریه‌پردازان و متفكران عزیز خودمان ابعاد مختلف این همایش بی مانند بررسی شود و ضمن بررسی ظرفیت های آن به آسیب های پیش روی آن نیز توجه شود و ان شاء الله از این رهگذر شاهد تولید محتوا و نظر باشیم.

در ادامه این مراسم، مسعود معینی پور دبیر علمی همایش اربعین با اشاره به اینكه این همایش چهارشنبه 20 آبان برگزار می شود، توضیح داد: در جهانی كه هر چه سریع تر به سمت فردگرایی با محوریت رو به تفرعن انسان پیش می رود، برگزاری مناسكی نظیر همایش اربعین با عشق و حب به اولیای الهی همراه است. خروجی نهایی این مراسم، عبودیت حقیقی در دنیایی است كه نسخه های تقلبی آن از قبیل عرفان های نوظهور به چشم می خورد.

وی تاکید کرد: علما و اندیشمندان حوزه دین این وظیفه را به عهده دارند كه ظرفیت مناسك دین را بشناسند. اكثر اوقات ابعاد معنوی این مناسك برجسته می شود اما داده های رفتاری مناسك دینی ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار می دهد.

دبیر علمی همایش اربعین خاطرنشان کرد:  با ارائه مثالی در خصوص رفتار جمعی اربعین یادآور شد: در پیاده روی اربعین انواع نمونه های رفتاری ایثار، از خودگذشتگی و احسان كه دوست داریم در جامعه جاری باشد و ببینیم را به صورت یك عرف عادی می بینیم. این ها داده های رفتاری است كه در این مراسم دینی جمعی می بینیم و این موضوع باعث شد مناسك دینی جمعی را با مطالعه اربعین واكاوی كنیم و در مجموعه مقالات «مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین» این موضوع بررسی شود.

وی با اشاره به بخش های كتاب «مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین» افزود: این كتاب شامل 14 مقاله در چهار بخش تنظیم شده است. بخش اول «مدنیت و امت در بستر اربعین»، بخش دوم «ظرفیت های كلان اجتماعی یك آیین دینی»، بخش سوم «آیین حسینی و ظرفیت های فرا دینی» و بخش چهارم «الگویی برای مطالعه آینده اربعین پژوهی» با یك مقاله (فهم عراق از دریچه تجربه زیستی عرب ها) است.

معینی پور با اشاره به اینكه سه هدف به عنوان اهداف اصلی این كتاب و همایش در نظر گرفته شده است، عنوان كرد: یكی از این اهداف بازشناسی ظرفیت های مناسك دینی به خصوص اربعین حسینی است. دوم تلاش برای طرح مسائل جدید در حوزه علوم اجتماعی اسلامی و ایجاد ادبیات علمی و سوم به میدان آمدن اندیشمندان علوم اجتماعی در شناخت و واكاوی پدیده های اجتماعی برآمده از اعتقادات مذهبی است.

دبیر علمی همایش اربعین عنوان داشت: همایش روز چهارشنبه شامل 3  بخش است، افتتاحیه با سخنرانی محسن مؤمنی شریف ریاست حوزه و آیت الله حائری شیرازی برگزار می شود. پنل تخصصی صبح با حضور حجج الاسلام پیروزمند، بابایی و رهدار مباحثی را ارائه می كنند.

وی ادامه داد: بخش رونمایی كتاب صبح برگزار می شود. بخش بعد از ظهر پنل تخصصی عصر است كه دكتر كچوئیان و شجاعی زند به ارائه بحث می پردازند و پس از آن آیت الله اراكی دبیر كل مجمع تقریب مذاهب سخنرانی می كنند. بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم اختتامیه با حضور دكتر رحیم پور ازغدی برگزار می شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب