امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12129 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

صدور مجوز برای ۱۰۰۰ شرکت حمل‌ونقل روستایی/ارائه تسهیلات خرید ناوگان حمل‌ونقل روستایی

خبرایران: وزیر راه و شهرسازی در نخستین کنفرانس ملی حمل‌ونقل روستایی، از 1300 ميليارد تومان پروژه راه روستايي و صدور مجوز براي هزار شركت حمل‌ونقل روستايي خبر داد.
صدور مجوز برای ۱۰۰۰ شرکت حمل‌ونقل روستایی/ارائه تسهیلات خرید ناوگان حمل‌ونقل روستایی

به گزارش خبرایران از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، دكتر عباس آخوندي  وزير راه و شهرسازي در اين كنفرانس با بیان اینکه تا قرن گذشته بخش عمده‌ای از تولید در روستاها انجام می‌شد،اظهار داشت: اين در حالي است كه امروز روستاها به کانون مصرف تبدیل شده‌اند که باید با مدیریت صحیح اين روند را تغيير داد.

وزير راه و شهرسازي از تدوين برنامه‌ای با نام برنامه مشترک کشاورزی در اتحادیه اروپا خبر داد و افزود: بر اساس اين برنامه، تنها به این بخش یارانه اختصاص مي‌يابد، چرا كه در نگاه سرمایه‌داری غرب تخصيص یارانه و ارائه كمك مادي مفهومي ندارد و همه چیز بر مبنای ساز و کار بازار انجام مي‌شود، اما در برنامه مشترک کشاورزی یارانه گسترده‌ای به روستاها و بخش کشاورزی ارائه مي‌دهند.

وی با اشاره به دلايل متعدد اين اقدام اروپایی‌ها گفت: حفظ محیط‌زیست، توزیع مناسب جمعیت، تأمین غذا، امنیت ملی و گردشگری مبتنی بر استفاده از منابع طبیعی از جمله اين دلايل است، بنابراين به جای صحبت درباره راه روستایی باید به حمل‌ونقل روستایی پرداخت، چرا كه توزيع کالای کشاورزی امكانات و تجهیزات خاصی می‌طلبد‌.

دكتر آخوندي در ادامه، با بيان اينكه گردشگری طبیعی و کالای کشاورزی دو گزینه اصلی است که توسعه روزافزون حمل‌ونقل روستایی را نمایان‌تر می‌کند‌، خاطرنشان كرد: با هدف نوسازی ناوگان روستایی امسال 150 میلیارد تومان منابع مالی در بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده است تا آن‌ها تسهیلات 4 درصدی به نوسازی ناوگان روستایی ارائه دهند‌.

وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به سامانه مدیریت و نگهداری راه‌ها و تونل‌ها  (PMS) گفت: در این سامانه تمامي راه‌های کشور، تونل‌ها، پل‌ها و ابنیه فنی رصد و قبل از بروز حادثه، نسبت به مرمت و ترمیم آن‌ها اقدام خواهد شد‌.

ارائه تسهیلات خرید ناوگان حمل‌ونقل روستایی

براساس اين گزارش، مهندس داود كشاورزيان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در مراسم نخستین کنفرانس ملی حمل‌ونقل روستایی، یکی از اساسی‌ترین نیازهای روستاها را راه دسترسی و سیستم حمل‌ونقل روستايي ذكر كرد و گفت: پس از انقلاب اسلامي، به راه‌های روستایی توجه ویژه‌ای شده و تقریباً تمامي روستاهای پرجمعیت از راه روستایی مناسب برخوردارند‌.

وی با بیان اینکه هم‌اكنون ۱۰۵ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و حدود 27 هزار کیلومتر راه روستایی شوسه در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: ارزش این راه‌ها بدون احتساب ارزش تملک بیش از ۵۰ تا 60 هزار میلیارد تومان برآورد مي‌شود که این رقم به طور متوسط برای هر کیلومتر راه، بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان محاسبه شده است‌.

مهندس کشاورزیان افزود: به دستور سازمان مدیریت، بودجه نگهداری راه‌های روستایی از محل اعتبارات عمرانی استانی تأمین مي‌شود، اما متأسفانه راه‌های روستایی موجود به نحو مطلوبی نگهداری نمی‌شوند و در شرایطی که باید حدود ۴ درصد از ارزش راه‌ها يعني حدود 2000 ميليارد تومان براي نگهداری آن‌ها اختصاص پیدا کند، اما کمتر از ۱۰ تا 15 درصد این میزان محقق می‌شود‌. همچنين راه‌های روستایی كه ساخته می‌شوند، پس از مدتی به دلیل کمبود اعتبارات مستهلک شده و از بین می‌روند و اعتبارات عمرانی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود‌.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بيان اينكه هیچ اقدام جدی برای حمل‌ونقل روستایی در گذشته انجام نشده و همان سیستم قدیمی با همان ناوگان در روستاها تردد می‌کنند، افزود: متأسفانه به دليل اينكه بعضاً از تراكتور يا وانت‌بار براي جابه‌جايي استفاده مي‌شود، شاهد حوادث ناگواري در راههاي روستايي هستیم‌.

وی افزود: در عين حال، با وجود آنكه یارانه خوبی به سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری اختصاص پیدا می‌کند، اما هیچگونه یارانه‌ای به حمل‌ونقل برون‌شهری تخصيص نمي‌يابد و عملاً استفاده از یارانه پنهان سوخت، تنها موردی است که ناوگان برون‌شهری از آن بهره می‌برد. اما سؤال اين است که چگونه می‌توان اين يارانه را به حمل‌ونقل روستایی اختصاص داد و مفسده‌ای هم ایجاد نشود‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه، با اشاره به مصوبه هیئت دولت در سال گذشته در خصوص حمل‌ونقل روستایی گفت: این مصوبه حمل‌ونقل روستايي را به دو بخش داخل حریم روستا و خارج حریم روستا تقسیم‌بندی کرده است، كه براساس آن، وظیفه حمل‌ونقل درون روستایی به شهرداری‌ها و وظیفه حمل‌ونقل خارج از حریم روستا به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سپرده شده است که در این زمینه، بحث‌های زیادی درباره تفکیک‌پذیر بودن حمل‌ونقل داخل حریم و خارج از روستا در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي صورت گرفته است‌. ضمن اينكه آئین‌نامه‌ای نيز برای صدور کارت هوشمند رانندگان خارج از حریم روستا در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي تدوین شده است.

مهندس كشاورزيان اظهار داشت: همچنين در بخش نوسازی ناوگان با تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده ون قراردادی منعقد شده و بیش از ۱۰ شرکت در این زمینه فعالیت خواهند داشت‌، كه براساس قرارداد منعقد شده در زمينه ارائه تسهيلات كم‌بهره براي توسعه ناوگان حمل‌ونقل روستايي، امكان استفاده از تسهيلات خريد ناوگان حمل‌ونقل روستايي با بهره ۴ درصد فراهم شده است‌.

وي با اشاره به وجود هزار دفتر نمایندگی حمل‌ونقل روستایی در روستاهای سراسر کشور هم گفت: مردم می‌توانند نیازها و خواسته‌های خود را از این طریق با سرویس حمل‌ونقل روستایی تأمین کنند، كه هدف از آن افزايش ایمنی و ايجاد سهولت و آرامش برای مردم است‌.

سهم ۷ درصدی راه‌های روستایی در تصادفات رانندگی

اين گزارش حاكي است، سردار تقی مهری رييس پلیس راهور ناجا نيز در اين كنفرانس، با بيان اينكه بیش از 129 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که 60 درصد کل جاده‌ها را شامل می‌شود‌، گفت: در سال گذشته سهم تلفات تصادفات رانندگی جاده‌های روستایی نسبت به کل تلفات رانندگی 4/7 درصد بود که این رقم در سال 88 حدود 5‌/9 درصد بود‌ه است.

وي با اشاره به اینکه جاده‌های روستایی شرایط ایمنی لازم را ندارند، افزود: نبود زیرگذر و روگذرهای مناسب از جمله مشکلات راه‌های روستایی است‌، كه در همين راستا‌ در پایان سال گذشته 1250 نفر در جاده‌های روستایی در اثر تصادفات جان خود را از دست دادند‌.

رئيس پلیس راهور ناجا تصريح کرد: در تلاش هستيم در زمينه کنترل سرعت در راه‌های روستایی و ایمن‌سازی این راه‌ها شرایط مناسب‌تری فراهم شود‌.

بر پايه اين گزارش، دكتر محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دكتر محمود صفارزاده معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبير علمي نخستین کنفرانس ملی حمل‌ونقل روستایی نيز درخصوص دلایل اهمیت برگزاری اين نخستين مطالبي را بيان كردند.

شايان ذكر است، در این كنفرانس كه همزمان با روز ملی روستا (15 مهرماه) در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، دو کارگاه آموزشی ارزیابی فنی و اقتصادی راه‌های یک‌خطه روستایی و نیز ارائه روش مطالعات جهت تهیه یک برنامه راهبردی به منظور توسعه و تکمیل راه‌های روستایی کشور برگزار و همچنين 93 مقاله در اين كنفرانس پذیرفته و 20 پوستر و 14 مقاله شفاهی نیز ارائه شد.

 


 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب