امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11857 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با برگزاري دومين همايش بين المللي فرصت هاي فناورانه در حوزه نفت و گاز؛

اهداف ابلاغيه اقتصاد مقاومتي در حوزه صيانت از ميادين پيگيري مي شود

خبرایران: دكتر محمد كرامتي، سرپرست پژوهشكده مطالعات مخازن و توسعه ميادين پژوهشگاه نفت گفت: با توجه به بندهاي ابلاغيه اقتصاد مقاومتي درخصوص برداشت صيانتي و حفظ و افزايش ذخاير راهبردي يعني توليد صيانتي از ذخاير هيدروكربني، پژوهشگاه صنعت نفت بر آن شد تا دومين همايش بين المللي فرصت هاي فناورانه در حوزه نفت و گاز را با محوريت ازدياد برداشت برگزار كند.
اهداف ابلاغيه اقتصاد مقاومتي در حوزه صيانت از ميادين پيگيري مي شود

دكتر محمد كرامتي، سرپرست پژوهشكده مطالعات مخازن و توسعه ميادين پژوهشگاه با بيان اين كه ايران در مجموع ذخاير نفت و گاز در جهان داراي رتبه اول است، اظهار داشت: كشور ما با داشتن 3/9 درصد نفت قابل استحصال و 2/18 درصد گاز قابل استحصال در مجموع رتبه اول جهاني را دارا است. با توجه به ويژگي هاي ميادين و مخازن در حال توليد کشور تاکنون عمدتا در فاز تولید اوليه بوده ايم و به عبارتي توليد طبيعي مخزن در حال انجام بوده است.

وي در ادامه افزود: هم اكنون وارد فاز دوم توليد از اين مخازن شده ايم كه اصطلاحا به آن توليد ثانويه گفته مي شود كه در اين مرحله نقش و جايگاه فناوری های ازدياد برداشت و تولید بهینه بسيار با اهميت است.

اين مقام مسئول با بيان اين كه ديگر نمي توان به سادگي گذشته از مخازن توليد داشت، افزود: در گذشته چاهي كه حدود 30 هزار بشكه در روز با توجه به شرايط مخزن توليد داشته، هم اكنون توليد آن به 2 تا 3 هزار بشكه رسيده است از اين رو چالش اصلي در حوزه بالادستي موضوع استفاده بهینه از فناوری ها در جهت بهینه سازی فرایندهای تولید و افزایش ضریب بازیافت از مخازن کشور می باشد.

كرامتي در ادامه افزود: امروزه بايد تلاش شود تا فناوري هاي مهم و ثابت شده روز جهانی شناسايي و با توجه به شرايط و ویژگیهای مخازن کشور از آن ها استفاده شود.

وي با تاكيد بر فعاليت هاي متفاوت شركت هاي نفتي دنيا اظهار داشت: برخي از اين شركت ها بين المللي هستند كه فعاليت آن ها توليد محور و فناوري محور است .دسته دوم شركت های ملي هستند که متاسفانه تمركزشان بر بخش توليد بوده و توجه كمتري به بحث توسعه و بکارگیری فناوری داشته اند.

اين عضو هيات علمي پژوهشگاه با بيان اين كه با توجه به شرايط مخازن كشور، توجه كمتري به بحث فناوي هاي ازدياد برداشت در گذشته شده است، گفت: هم اكنون چنانچه از فناوري هاي روز دنيا استفاده نشود و ضريب برداشت كنوني كه که در حال حاضر حدود 24 تا 25 درصد است ادامه يابد، برداشت بیش از 400 ميليارد بشكه نفت از مخازن با مشکل جدی روبرو خواهد بود.

وي با اشاره به اين كه طیف گسترده ای از فناوري های ازدیاد برداشت در دنيا مرحله نهایی آزمایشات میدانی خود را پشت سر گذاشته اند و کاملا در مرحله کاربردی قرار دارند گفت: رويكرد دومين همايش بين المللي فرصت هاي فناورانه، شناخت صرف اين فناوري ها نيست بلكه بايد آن ها را شناسايي، غربالگري و با توجه به شرايط مخازن كشور از آن ها استفاده شود.

كرامتي با تاكيد بر اين كه مخازن كشور در نيمه دوم عمر خود قرار دارند، هدف اصلي از برگزاري اين همايش را استفاده و شناسايي درست از فناوري هاي شناخته شده روز دنيا دانست و گفت: اولين همايش فرصت هاي فناورانه را سال گذشته برگزار كرديم كه با استقبال بسيار خوبي هم روبه رو شد و امسال هم شركت ها، مراكز تحقيقاتي و دانشگاه هاي صاحب دنيا از آن استقبال گسترده اي به عمل آورده اند.

اين مقام مسئول با اشاره به اين كه اين همايش در يك روز با محوريت ازدياد برداشت در مهر ماه برگزار خواهد شد، گفت: اين همايش داراي سه پنل تحصصي با 16 محور فناورانه است كه امروزه اصولا شركت هاي مطرح دنيا از این فناوری ها استفاده می کنند. وی همچنین یکی از اهداف مهم این همایش را تهیه نقشه راه فناوری برای توسعه فناوری های جدید در حوزه ازدیاد برداشت و تولید بهینه عنوان کرد. کشورهای صاحب نام فناوری ابتدا حوزه هاي هدف فناوري خود را مشخص كرده و سپس برای رسیدن به اهداف تدوین شده نقشه راه توسعه فناوری را ترسيم مي كنند.

وي در ادامه افزود: در همين راستا پژوهشگاه صنعت نفت نقشه راه توسعه و بکارگیری فناوری های ازدیاد برداشت را براي ميدان فوق عظيم اهواز برای مدت 10 سال تهيه كرده كه اين نقشه راه داراي لايه ها و مراحل متعددي در سه سطح مخزن، چاه و تأسیسات می باشد. تا بتوان از آن طريق ضريب بازيافت اين ميدان را با استفاده از این فناوری ها افزايش داد.

سرپرست پژوهشكده مطالعات مخازن و توسعه ميادين پژوهشگاه با اشاره به واگذاري مطالعات مخازن و ميادين بزرگ كشور به دانشگاه ها و پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پژوهشگاه صنعت نفت سابقه بسيار بالايي در مطالعات و مدل سازي مخازن و زير ساخت هاي ازدياد برداشت دارد و اين مركز يك مجموعه پيش رو در خاورميانه است و درصدد هستيم از طريق اين همايش و تعامل با شركت هاي صاحب نام، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی معتبر بین المللی بتوانيم اين فناوري هاي را استفاده و توسعه دهیم.

خاطر نشان مي شود دومين همایش بین ‏المللی فرصت های فناورانه در صنعت نفت و گاز چهارشنبه 8 مهر ماه سال جاری با محوريت فناوري هاي ازدياد برداشت با همکاری وزارت نفت، وزارت امور خارجه، پژوهشگاه صنعت نفت و مشاركت شركت هاي مطرح بين المللي، موسسات ودانشگاه هاي معتبر خارجي، نمايندگان اقتصادي و بازرگاني سفارتخانه هاي خارجي، موسسات بين المللي مقيم تهران و شركت هاي سرمايه گذاري در مرکز همایش های بین‏ المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب