امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11848 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روزنامه واشنگتن پست خبرداد؛

رییس جمهورآمریکا برسر توافق هسته ای ایران شدیدترین مقابله را با نتانیاهو داشته است/ریسک اوباما نتیجه داد/ توافق ایران به فرجام رسید

خبرایران: نمایش سیاسی حاشیه توافق هسته ای ایران نمی تواند این حقیقت را پنهان کند که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات هسته ای و تلاش به منظور جلب حمایت لازم در کنگره برای تصویب این توافق به پیروزی بزرگی دست یافته است.
رییس جمهورآمریکا برسر توافق هسته ای ایران شدیدترین مقابله را با نتانیاهو داشته است/ریسک اوباما نتیجه داد/ توافق ایران به فرجام رسید
 
به گزارش خبرایران، این مهمترین موفقیت راهبردی اوباما در طول دوران ریاست جمهوری اش محسوب می شود.
 
نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این توافق را خیانت اوبامای ضعیف و بی لیاقت می خوانند و نتایج نظرسنجی ها از آن حکایت دارد که مردم درمورد توافقی که به گفته منتقدان چانه زنی با تهران بوده است، احساس نگرانی می کنند اما بسیاری از کارشناسان امور راهبردی در داخل و خارج از آمریکا از این قمار اوباما حمایت کرده اند.
 
حتی در اسرائیل هم تعداد روزافزونی از نهادهای امنیتی با اکراه از این توافق حمایت می کنند.
آنها این توافق را به هرجایگزین واقع بینانه ای ترجیح می دهند.
 
مخالفان این توافق را بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و سران جمهوریخواه آمریکا تشکیل می دهند که در حقیقت با توافقی مخالفت می کنند که بیشتر کشورها حامی آن هستند.
 
حقیقت سیاسی این است که اوباما تقریبا در هر دوره آنها را فریب داده است.
 
نویسنده در ادامه افزوده است: شاید اوباما یک رئیس جمهور ضعیف باشد اما پارادوکس دوره ریاست جمهوری وی این است که برسر توافق هسته ای ایران شدیدترین مقابله را با نتانیاهو، نخست وزیر یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا داشته است. ولی به نظر می رسد تلاش های پیاپی نتانیاهو برای برهم زدن توافق هسته ای ایران تنها عزم اوباما را در این زمینه راسخ تر کرده است.
 
اوباما درمورد اهدافش صریح بود. وی در سخنرانی مراسم تحلیف خود در سال 2009 گفت به دنبال راهی جدید برای تعامل با جهان اسلام است، راهی که مبتنی بر منافع دوجانبه و احترام متقابل باشد.
 
به اعتقاد نویسنده شاید این سیاست اوباما در برخی موارد مانند به رسمیت شناختن اخوان المسلمین و پیش برد توافق صلح اسرائیل با فلسطینیان نتیجه معکوس داده باشد اما درمورد ایران اوباما به پیش روی ادامه داد.
 
بن رودز ، یکی از مشاوران کاخ سفید و عضو «گروه کوچک ایران» در یک مصاحبه تشریح کرد که کاخ سفید چگونه ماه به ماه برای پیشبرد سیاست خود برنامه ریزی کرده بود.
 
اولین گام علنی اوباما پیام تبریک نوروز سال 2009 وی به مردم ایران بود که با نامه ای محرمانه به آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم این کشور همراه بود.
 
نامه ای که با طرح فهرستی از گلایه ها پاسخ داده شد.
 
نویسنده در ادامه با اشاره به روند طی شده تا زمان دستیابی به توافق هسته ای با ایران، تاکید کرد که البته اوباما هنوز هم به تصویب این توافق در کنگره نیاز دارد.
 
وی افزود: کاخ سفید در ابتدا فکر می کرد تنها می تواند 34 رای را که رئیس جمهور برای استفاده ازحق وتو به آن نیاز داشت، به دست آورد اما پس از ارتباط اوباما با منتقدان این رقم به 42 رای رسید که برای ممانعت از رد توافق هسته ای ایران در کنگره کافی بود.
 
اوباما امیدوار است توافق هسته ای ایران به ایجاد توازن و به تدریج افزایش ثبات در منطقه خاورمیانه [غرب آسیا] منجر شود. احتمال دارد چنین نتیجه ای حاصل شود اما اکنون این مسئله یک قمار دیپلماتیک پر خطر است که کارآیی داشته است. 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب