امروز: سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ [2024/11/05]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11602 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

هزینه خروج پراید از خط تولید 20 ساله/کاستی‌ها کجاست/ حرکت صنعت خودرو از یک جایی به بعد متوقف شد

خبرایران: بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: ما باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که 20 سال است داریم پراید تولید می‌کنیم و مجبوریم مدت زیادی پژو405 یا محصولات دیگر را تولید کنیم. ما باید ببینیم کاستی‌ها در کجاست.
هزینه خروج پراید از خط تولید 20 ساله/کاستی‌ها کجاست/ حرکت صنعت خودرو از یک جایی به بعد متوقف شد

حدود 22 سال از تولید پراید می‌گذرد و تاکنون چندین بار از سوی خودروسازان شنیده شده است که خط تولید این خودرو متوقف و خودرو دیگری جایگزین خواهد شد. براساس استراتژی صنعت خودرو کشور، خودروهای قدیمی باید به تدریج از رده تولید خارج و محصولاتی جدید جایگزین آنها شوند و به نظر می‌رسد در مسیر تحقق این استراتژی، پراید و ۴۰۵ دو گزینه ارجح هستند؛ چراکه به گفته فعالان حوزه خودرو، این محصولات به‌ویژه پراید از عمر خود فرا‌تر رفته و برای خودروساز هزینه روزافزون به همراه دارد.

رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا درباره روند تولید پراید گفته است که «میزان تولید پراید تا پایان سال کاهش خواهد یافت.» هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز عنوان کرده است: «تا پایان سال 1396 خط تولید 405 متوقف می‌شود.»

اما نکته حایز اهمیت در این شرایط، این است که تاکنون هنوز اقدامی که کاهش روند تولید این خودروها را نشان دهد، صورت نگرفته است. به‌هرحال در شرایط کنونی، یکی از مطالبات مردم این است که خودروهای قدیمی از رده تولید خارج شود و خودروهای جدید و باکیفیت جای آن‌ها را بگیرند. اما پرسش اساسی این‌جاست که توقف تولید این خودروها و جایگزین کردن خودروهای دیگر چقدر هزینه خواهد داشت؟ در این خصوص بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «این‌که خروج پراید یا پژو405 از خط تولید چقدر هزینه می‌برد، بستگی دارد به این‌که خودروسازان چه بخواهند بکنند.»

وی توضیح می‌دهد: «یک نوع برخورد این است که خودروسازان فقط بروند یک خودرو دیگر را جایگزین و با تغییراتی تولید کنند و این‌خودرو هم 20 سال تولید شود. یک برخورد دیگر هم این است که بخواهند تغییراتی در سیستم تولید خودرو بدهند و یک کار نهادی انجام دهند.تغییر سطحی دادن به روند تولید خودرو و یک خودرویی را جانشین کردن، خیلی کار اساسی‌ای نیست؛ مگر این‌که بروند دنبال این‌که صنعت خودرو را متحول کنند.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو متذکر می‌شود: «راه نجات خودروسازان ایران در این نیست که یک خط تولید را جمع کنند و یک خط تولید دیگر راه‌اندازی کنند، بلکه به نظر من باید تغییرات نهادی صورت گیرد.»

شهریاری می‌افزاید: «ما باید فکر کنیم چه اتفاقی افتاده که 20 سال است داریم پراید تولید می‌کنیم. چه اتفاقی افتاده که مجبوریم مدت زیادی پژو405 یا محصولات دیگر را تولید کنیم.ما باید ببینیم کاستی‌ها در کجاست. اگر کاستی‌ها برطرف شود، متوجه می‌شویم که مشکل از کجاست و چه اتفاقاتی افتاد.

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو یادآور می‌شود: «اگر به‌خاطر داشته باشید، یک‌بار اقدام به طراحی خودرو کردیم که حاصل آن سمند بود. اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد و ما بحث طراحی خودرو را تعقیب می‌کردیم، امروز مجبور نبودیم به همین خودروها بسنده کنیم و می‌توانستیم خودروهای جدیدی به خط تولیدمان بیاوریم و تغییرات را اعمال کنیم.در عین حال، امروز مجبور نبودیم هزینه سنگینی کنیم تا تولید یک محصول را متوقف و یک محصول دیگری جایگزین کنیم.

وی با ذکر این نکته که متاسفانه حرکت صنعت خودرو از یک جایی به بعد متوقف شد، می‌گوید: «ما در دوره 8 ساله دولت‌های نهم و دهم صنعت خودرو را زیر و رو کردیم و صنعت خودرو از مسیر خود خارج شد. در واقع صنعت خودرو را از مسیر خود خارج کردند و هم مسیر ساخت داخل را مختل کردند و هم مسیر طراحی را. علت اصلی کاستی‌ها در این‌جاست.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو عنوان می‌کند: «در رابطه با کمپینی که تشکیل شده، از یک طرف می‌گویم این حرکت درست نیست، چون داریم به سمتی می‌رویم که به نفع خارجی‌ها و چینی‌ها تمام می‌شود و از سوی دیگر، مردم حق دارند و جانشان به لبشان رسیده است.»

شهریاری با بیان این‌که تاکنون خودروسازان هیچ کاری برای اصلاح خطوط تولید خود انجام ندادند، متذکر می‌شود: «تا زمانی که صنعت خودرو کشور مدیریت دولتی دارد، مشکلی حل نمی‌شود.این صنعت باید به بخش خصوصی واگذار شود و بخش خصوصی نیز فکر نو داشته باشد و به سمت جوینت شدن با خودروسازان دنیا بروند تا بتوانند خودشان را از این شرایط نجات دهند.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان می‌کند: «از سوی دیگر، بخش خصوصی باید طبق برنامه تدوین شده که از سوی دولت حول محور توسعه اقتصادی تدوین می‌شود، حرکت کند تا از این وضعیت بیرون آید.

مریم فکری

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب