امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6603 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خبرداد؛

نرخ بیکاری تک‌رقمی شده/دولت به وعده‌ خود مبنی بر تعامل سازنده با جهان پایبند است/ امروز ۱+۵ موضوع هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد/ سیاسیون قواعد بازی را رعایت کنند

خبرایران: رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه آثار خروج از رکود از زمستان پارسال در کشور دیده شد، گفت: بخش نفت، گردشگری و صنعت رشد خیلی زیادی داشتند.
نرخ بیکاری تک‌رقمی شده/دولت به وعده‌ خود مبنی بر تعامل سازنده با جهان پایبند است/ امروز ۱+۵ موضوع هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد/ سیاسیون قواعد بازی را رعایت کنند

به گزارش خبر ایران، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امشب در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی خود از شبکه یک سیما با تبریک عید سعید غدیر به ملت ایران و مسلمانان جهان در پاسخ به سؤال مجری برنامه در مورد تفاوت زیاد نرخ رشد اقتصادی از خردادماه سال گذشته با خرداد سال جاری گفت: ما از آغاز دولت با رکود و تورم مواجه بودیم که حل آن به سادگی امکانپذیر نبود.

وی تصریح کرد:‌ همه کارهایی که دولت انجام داده است با مشورت صاحب‌نظران و متخصصان بوده است و اگر یاری آنان، کمک همه و هدایت‌های مقام معظم رهبری نبود امروز به این نقطه نمی‌رسیدیم.

اولین بخشی که از رکود خارج شد نفت بود

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما آثار خروج از رکود را از زمستان سال گذشته مشاهده می‌کنیم، گفت: ‌اولین بخشی که از رکود خارج شد نفت بود که شاید ابتدای شروع رکود نیز از همین بخش صورت گرفته باشد.

وی با اشاره به نرخ رشد منهای 6.8 درصد در سال 91 و منهای 2.9 درصد در سال 92 اظهار کرد: ما در مجموع 8 یا 9 فصل پشت‌سر هم را با رکود مواجه بودیم البته کشور ما غیر از دو سال اول انقلاب هیچ زمانی با این میزان از رکود مواجه نبوده است.

روحانی با تأکید براین نکته که وقتی رکود سخت می‌شود خروج از آن نیز سخت خواهد بود، گفت: تولید ما در بخش نفت در زمستان گذشته رشد را نشان می‌دهد همچنین واردات ما به میزان 22.2 درصد رشد داشت و در بخش مواد اولیه نیز 16.4 درصد و در بخش سرمایه‌ای‌، کارخانجات و ماشین‌آلات 32 درصد رشد داشته‌ایم.

در سه ماهه اول سال 93 تحرک خوبی در بخش‌های اقتصادی دیدیم

وی معنای این آمار را خروج تدریجی از رکود خواند و افزود: در سه ماهه اول سال 93 تحرک خوبی در بخش‌های اقتصادی دیدیم؛ مثلاً در بخش گردشگری رشد فوق‌‌العاده داشتیم و 2برابر فصل اول سال گذشته رشد در این بخش مشاهده کردیم.

رئیس‌جمهور از رشد 10 درصدی در بخش صنعت و معدن خبر داد و گفت: در تولید خودرو در سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه سال گذشته 80 درصد رشد داشته‌ایم.

وی رشد بخش‌های پتروشیمی و فولاد خام را یادآور شد و گفت:‌ البته نفت هم نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشدی در حدود 6.1 درصد داشته است. همچنین در بخش‌های خدماتی نیز رشد شاهد بوده‌ایم و در بخش کشاورزی به میزان 3.3 درصد رشد داشته‌ایم.

 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ علت اینکه حرکت اقتصادی در ایران آغاز شد اعتماد و امید مردم بود، مردم به دولت اعتماد کردند و دولت به کارشناسان، صاحب‌نظران، دانشگاهیان و کل مردمی که حامی دولت بودند اعتماد کرد که این امر ریشه در سرمایه اجتماعی دارد و دولت و ملت به یکدیگر نزدیک‌تر شدند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مردم احساس کردند دولت در زمینه سیاست خارجی با منطق، کارشناس و تبحر لازم حرکت می‌کند البته قدرت‌های بزرگی هستند اما اینکه ایران با 6 قدرت بزرگ در پای میز مذاکره بنشیند و بتواند به تفاهم برسد ولو این تفاهم 6 ماهه باشد این قدم مثبتی است که من پس از امضای توافق‌نامه ژنو به کارآفرینان گفتم که قدم اول برداشته شده و قدم بعدی باید از سوی شما برداشته شود.

دولت به وعده‌ خود مبنی بر تعامل سازنده با جهان پایبند است

روحانی با بیان اینکه دولت به وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر تعامل سازنده با جهان پاینبد است، تصریح کرد: بحث هسته‌ای یک مسئله جز در جهان است، اگر اکنون به یک اجلاس بین‌المللی می‌رویم کشوری نیست که داوطلب صحبت با ایران نباشد همه داوطلب هستند و شاید نخواهیم با یک کشور صحبت کنیم اما پیش از این زبان کشورها نصحیت بود و اکنون سؤال است و آنان درباره مسائل مختلف منطقه می‌پرسند بنابراین سیاست خارجی یک گام به جلو برداشته است و در قدم‌ اول موفق شده‌ایم.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه قدم اول را برداشته‌ایم و توافق نهایی را در پیش داریم، تصریح کرد: این موضوعی است که 12 سال محل بحث بوده است و از سال 81 شروع شد بنابراین این امری نیست که یک روز یا یک ماهه حل شود.

در کلیات مسئله با 1+5 به اتفاق نظر رسیده‌ایم

روحانی با بیان اینکه در کلیات مسئله با 1+5 به اتفاق‌نظر رسیده‌ایم، اظهار داشت: مسائل جزیی نیز در این زمینه وجود دارد که من نمی‌گویم از اهمیت برخوردار نیست اما امروز 1+5 قبول کرده موضوع هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد و مباحثی که چند سال پیش مطرح بود مبنی براینکه ایران غنی‌سازی را انجام دهد یا خیر محل بحث نیست و در کلیت مسئله توافقاتی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه در نطنز باید غنی سازی شود، در اینکه فردو مرکزی هست برای ایران جای بحث نیست. در اینکه در اراک نیروگاه میخواهیم بحثی نیست حالا اینکه چگونه باشد داریم بحث می‌کنیم، گفت: هیچ‌کس اکنون به دنبال این نیست که ایران غنی‌سازی نداشته باشد بحث فراموش شده‌ای است و حتی اکنون مسائلی مطرح می‌شود که ایران در سایر تکنولوژی‌های مدرن هسته‌ای نیز سهیم باشد و این امر در گفت‌وگو با کشورهای 1+5 مطرح شده است.

روحانی ادامه داد: این امر را در سفر اخیری که به نیویورک داشتیم با فرانسه مطرح کردیم و این امر مطرح شد که بعد از توافق ایران از فناوری‌های مدرن هسته‌ای نیز برخوردار باشد بنابراین تمام مسئله هسته‌ای بحث غنی‌سازی نیست بلکه مسئله این است که ایران همه فناوری‌های دنیا را داشته باشد.

رئیس جمهور کشورمان اظهارداشت: خوشبختانه مسائل اقتصادی در کشور ما پیش از آنکه تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود و به توافق نهایی برسیم روند روبه‌رشدی دارد و از رکود عبور کرده‌ایم که در این امر تردیدی وجود ندارد.

مردم بدانند تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم

روحانی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم این امر به تدریج مثبت شده است و این حرکت ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه موفقیت‌های حاصله ناشی از حمایت ملت ایران است، تصریح کرد: ما به عنوان نماینده ایران در مذاکرات حضور پیدا کردیم و اگر حمایت رهبری و تفاهم بین قوای سه‌گانه وجود نداشت مشکل داشتیم اما موضوع هسته‌ای موضوعی بازگشت‌ناپذیر است و اکنون به شرایطی خوبی رسیده‌ایم و من فکر می‌کنم در 40 روز باقیمانده مسائل مطرح قابل حل و فصل نهایی است.

 

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 گفت: من به ملت بزرگ ایران می‌گویم دنیا قبول کرده است که ایران باید فناوری هسته‌ای داشته باشد، هم پذیرفته که این مسئله از طریق مذاکرات حل شود و همه قبول کرده‌اند که این مذاکره باید از طریق برد برد حل شود.

وی افزود: ما در شانگهای و نیویورک با تمام کشورهای 1+5 بجز آن یکی ملاقات کردیم که ملاقات با این 4 کشور در سطح سران بود. تمام آنها به این مسئله اذعان کردند که دیگر ما خسته شده‌ایم و باید تمام کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: که همه این‌ها نشان می‌دهد که شرایط عوض شده است و ملت ما شرایط را عوض کرده‌اند.

روحانی گفت:‌ ما امیدواریم مسئله در مسیر حل خودش و به نفع تمام طرفین قرار بگیرد همه توان خود را در این راه بکار گرفته‌ایم و بکار خواهیم گرفت.

وی درباره بحث خروج از رکود تصریح کرد:‌ ما علائم زیادی در خصوص خروج از رکود داریم نه تنها محاسبات مراکز رسمی ما بلکه در 6 ماه اول امسال رشد صادرات و واردات را ملاحظه کنید، این رشد، رشد قابل ملاحظه‌ای است.

در 6 ماهه اول سال 26 میلیارد دلار واردات و 23 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم

وی افزود: ما در 6 ماه اول امسال 26 میلیارد دلار واردات داشتیم و 23 میلیارد دلار صادرات که چیزی نزدیک به 50 میلیارد دلار می‌شود و با این روند تا پایان سال ما یک واردات 100 میلیارد دلاری غیر از نفت خواهیم داشت.

رئیس جمهور ادامه داد:‌این مسئله نشان می‌دهد که حرکت به جلو است و مردم به مسیر اعتماد کرده‌اند و به آینده امیدوار هستند.

روحانی با اشاره به وضعیت سابق ادامه داد: بانک مرکزی به مرکز فروش سکه تبدیل شده بود و حجم نقدینگی ما تبدیل به یک سیر مخرب شده بود، در 13 ، 14 ماهه دولت یازدهم نقدینگی در یک مسیر صحیح حرکت می‌‌کند،بخشی به سمت بورس و بخشی به سمت بانک‌ها حرکت کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: ‌بانک‌های ما در خصوص تسهیلاتی که باید به بخش تولید بدهند، دستشان کمی بازتر است. تسهیلاتی که در 5 ماه اول امسال به بانک‌های ما پرداخت شده است، 40.5 درصد اضافه شده است. این افزایش در حجم تسهیلات به سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه دولت به بهانه مهار تورم به رکود دامن زده است، گفت:‌ من فکر می‌کنم این نقدها باید به دولت ادامه پیدا کند. دانشمندان، ‌صاحب‌نظران و دانشگاهیان ما برای خود من با لحن تند نامه می‌نویسند و من از آن استقبال می‌کنم چرا که به وظیفه خود عمل می‌کنم خیلی‌ها به من نوشته بودند که مسیر کارشناسان شما اشتباه است، شما اول به دنبال کنترل تورم رفتید و این به معنای این است که رکود هیچ موقع حل نخواهد شد و شما باید اول به سراغ حل مشکل رکود می‌رفتید.

روحانی با اشاره به جلسات خود با کارشناسان اقتصادی قبل و پس از انتخابات گفت: ما تقریبا در این جلسات به این نتیجه رسیدیم که بدون کنترل تورم نمی‌توانیم رکود را حل کنیم و همین تورم بود که مردم را به صورت روزانه نگران می‌‌کرد و آنها به سمت سکه و ارز می‌رفتند و علت شتاب تورم بود.

اسب سرکش تورم را مهار کردیم

وی با اشاره به گلایه برخی از مردم در خصوص اینکه گلایه مردم در خصوص کاهش تورم این است که اجناس در مغازه ها ارزان شود، ادامه داد: تورم رشد شتابنده‌ای داشت و ما این اسب سرکش را مهار کردیم البته این به معنای این نیست که ما تورم نداریم، شما اگر آمار سال قبل را ببینید، رشد تورم گاه 3 تا 5 درصد بود،‌ در این دولت ما رشد تورم حداکثر یک درصد بود و گاهی از ماه‌ها زیر یک و بالای یک بوده است، اما به طور متوسط یک درصد بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به ادامه تورم با روند قبلی و مهار آن از سوی دولت یازدهم گفت: ‌این به معنای این است که ما قدرت خرید یک فردی که یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارد، 20 درصد بالاتر برده‌ایم و ما 300 هزار تومان به آن قدرت خرید داده‌ایم. تورم مهار شده و جلوی رشد آن گرفته شده است. ما در تیرماه سال گذشته تورم نقطه به نقطه ما 44 درصد بوده است اما در شهریور ماه تورم 14.4 دهم درصد است و این به معنای کاهش 30 درصدی تورم است، فکر می‌‌کنم در تاریخ اقتصاد بی‌سابقه باشد که دولتی بتواند تورم را اینچنین کاهش دهد.

20 درصد در تورم کاهش داشته‌ایم

وی افزود: تورم هم‌اکنون 20 درصد است و ما نزدیک به 20 درصد در تورم کاهش داشتیم، هم‌اکنون اجناس گران‌تر می‌شود اما با یک شیب بسیار ملایم اگر آمارها را نگاه کنید و با شهریور سال 92 با شهریور سال 91 مقایسه کنید می‌بینید تورم گاه به 77 درصد می‌رسد اما در شهریور امسال نسبت به شهریور سال پیش 40 درصد نداریم، 30 درصد نداریم، تورم 11 تا 6 درصد است، پس ما تورم را کاهش دادیم و مهار کردیم و همزمان توانستیم از رکود خارج شویم بنابراین حرف آن دوستانی که می‌گفتند که دولت تورم را به نفع رکود کاهش داد، امروز فکر می‌کنم که قبول دارند حرف درستی نباشد.

رئیس‌جمهور با تأکید براینکه ما هم تورم را کاهش داده‌ایم و هم از رکود خارج شده‌ایم این پیروزی را به مردم تبریک گفت و ادامه داد:‌ در نیویورک با سرمایه‌داران آمریکایی و نیز با کارآفرینان و سرمایه‌داران ایرانی جلسه‌ای داشتیم و الان چند صد شرکت بزرگ منتظر هستند که ما در مذاکرات هسته‌ای به توافق برسیم تا به ایران سرازیر شوند.

وی با اشاره به اینکه ما از آن شرایط خارج شده‌ایم، گفت: امسال هدف‌مان این است که تا پایان سال نرخ تورم به زیر 20 درصد برسد و هدف دیگرمان تحقق رشد مثبت 0.3 درصدی تا پایان سال است.

روحانی با تأکید براینکه مردم می‌دانند که ما اهل شعار، اغراق و مبالغه نیستیم، بیان کرد: تا به حال هر شعاری داده‌ایم سعی کرده‌ایم به آن عمل کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه در مورد عدد بیکاری، اشتغال را مسئله مهم کشور برشمرد و گفت:‌ رشد و رونقی که ما به دنبال آن هستیم اشتغال را در پی خواهد داشت البته معنی‌اش این نیست که به محض اینکه از رکود خارج شدیم به عدد بزرگی در حوزه اشتغال برسیم زیرا به عنوان مثال وقتی امروز کارخانه‌ای با 70 درصد ظرفیت کار می‌کند کسی را اخراج نکرده است و فردا که ظرفیت خود را به 100 درصد خواهد رساند نیز لزوماً کسی را استخدام نکرده پس اشتغال با یک فاصله‌ای پس از رفع رکود تحقق می‌یابد.

رئیس جمهور با ذکر مثالی گفت: مثلاً  در هتل‌داری نیاز به نیرو داریم اما به اندازه کافی نیرو در اختیار نداریم یا در گردشگری نیاز ما به کسانی که ابنیه تاریخی را معرفی کنند بیش از این است.

برای اولین بار متقاضیان بیمه بیکاری در کشور کاهش یافت

وی منبع آمار اشتغال را وزارت کار دانست و افزود:‌ برای اولین‌بار متقاضیان بیمه بیکاری در کشور کاهش یافت بنابراین بیکاری کاهش یافته و یا درخواست برای بیمه‌های جدید برای کارفرماها افزایش یافته است.

روحانی با اشاره به اینکه وزارت کار آمار 400 هزار افزایش در امر اشتغال اعلام می‌کند، گفت: این آمار مربوط به 6 ماه اول امسال است و امیدوارم در 6 ماه دوم نیز به همین صورت روبه‌جلو حرکت کنیم.

نرخ بیکاری تک‌رقمی شده است

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری ما تک‌رقمی شده است نسبت به نگه داشتن این میزان ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: در زمینه تورم هدف نهایی در سال 95 تک‌رقمی شدن است و در پایان سال 94 نیز به دنبال رشد بالای 6 درصد هستیم.

رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به توفیق دولت در اجرای برنامه‌هایش بیان کرد:‌ البته احساس مردم نسبت به رشد کمی با تأخیر صورت می‌گیرد اما آمار دولت درست است زیرا ما به مردم وعده داده‌ایم که هرچه واقعیت است به آنان بگوییم و هرجا اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم و به این عذرخواهی خود افتخار می‌کنیم. زیرا قیم این کشور مردم هستند و مسئولان خود را خدمت‌گذار مردم می‌دانند.

روحانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره جدی‌ترین اقدام و قدم دولت برای خروج از رکود و اینکه برخی می‌گویند با فروش چند هزار بشکه نفت از رکود خارج ‌نمی‌شویم یا اینکه لایحه خارج از رکود با اقتصاد مقاومتی در تضاد است، گفت: ما برای خروج از رکود بسته‌ای آماده کرده‌ایم و در جلسه‌ای که با کارآفرینان گذاشتیم من در مورد آن توضیح دادم؛ این بسته 140 بند داشت که بخشی از آن نیاز به قانون دارد لذا در قالب لایحه‌ای به مجلس تقدیم شد.

وی ادامه داد: بسته توضیح دیگری هم می‌خواست که ما اعلام کردیم نه تنها در تعارض با اقتصاد مقاومتی نیست بلکه در همان راستا است و در شرایطی که دسترسی به منابع خارجی نداریم و بانک‌های ما تحریم است این قدم اول است.

رئیس جمهور بعضی بندهای بسته خروج از رکود را برای تقویت بانک‌ها با اهمیت خواند و تصریح کرد: این بندها برای خوش‌حسابی دولت هم مهم است زیرا دولت در گذشته خیلی خوش حساب نبوده است.

وی از رونق اقتصادی به عنوان یکی از مهم‌ترین کارهای دولت یاد کرد و با اشاره به اینکه بسته خروج از رکود می‌تواند ما را در مسیر رونق قرار دهد، اظهار کرد: اشتغال در سایه رونق به وجود می‌آید و ما به یک رونق مستمر و پایدار نیاز داریم.

روحانی از حرکت خوب دولت در زمینه نفت و گاز سخن گفت و بیان داشت: در مورد گاز امسال تا به حال 45 میلیون متر مکعب به تولید آن در روز اضافه شده و تا پایان سال 140 میلیون متر مکعب به این میزان اضافه خواهیم کرد.

وی گفت: خوشحالم که بگویم مقدار مصرف نفت گاز  و نفت کوره ما کاهش یافته و امیدوارم تا پایان سال همه نیروگاه‌های ما از گاز استفاده کنند.

روحانی با اشاره به معضل کشور در زمینه آب تصریح کرد: در طول دولت‌های گذشته مجموعه زمین‌های کشاورزی یک میلیون و 330 هزار هکتار است که به آبیاری مدرن مجهز شدند اما با اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم، موجب شده است تا در سال 93، 284 هزار هکتار را زیر طرح آبیاری مدرن قرار می‌دهیم که قبلا اعلام کردیم در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی‌های مفصلی را در این زمینه داریم تا هم بتوانیم محصول کشاورزی بهتری داشته باشیم و هم معضل آب را حل کنیم چراکه در این زمینه محیط زیست مشکل داریم.

وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ در زمینه آلودگی در بنزین و گازوئیل با تغییر روبرو بودیم وکاهش پیدا کرده البته آلودگی در این زمینه تنها مربوط به بنزین و گازوئیل نیست اما قدم‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است.

در بخش مسکن کند حرکت کردیم

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمنیه ریلی قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم و به زودی به ترکمنستان و قزاقستان وصل می‌شود خاطرنشان کرد:‌ در بخش‌های مختلفی در بحث خودرو حرکت‌های خوبی برداشته شده است که حرکت به سمت جلو بوده و ممکن است بخش‌هایی با رکود همراه باشد، برای مثال در زمینه مسکن بخشی کند حرکت کردیم اما در بیشتر بخش‌ها حرکت رو به جلو بوده است.

روحانی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا به سمت اقتصادی حرکت کنیم، تصریح کرد: همه باید در این زمینه تلاش کنند تا بتوانیم مراحل بعدی را به پیش ببریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی از سوی دولت برای سهولت در زمینه مجوزهای کسب و کار صورت گرفته است و آیا روند طولانی که در صدور این مجوزها از سازمان‌ها زمان می‌برد اصلاح شده است یا نه، گفت:‌ همانطور که می‌گویید بندهایی در زمینه تولید در محیط کسب و کار وجود داشته است که در این زمینه قدم‌هایی را رو به جلو برداشته‌ایم و در سفرهای خارجی که انجام دادیم از بخش خصوصی نیز دعوت کردیم تا دولت را همراهی کنند که در قزاقستان و آستاراخان بخش خصوصی حضور داشتند و حرکت خوبی در این زمینه آغاز شده که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

روحانی ادامه داد: دولت در روزهای ابتدای کار خود 33 بند را در بخش تولید و اشتغال در دستور کار خود قرار داد که توانستیم گردش کار را از 26 روز به 3 روز برسانیم و این امری است که گامی در جهت دولت الکترونیک برداشته شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برخی از کشورها صدور مجوزهای اقتصادی 24 یا 48 ساعت بیشتر زمان نمی‌برد، خاطرنشان کرد:‌ دولت مبحث دولت الکترونیک را دنبال را می‌کند معاونت راهبردی و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه تلاش می‌کنند تا اجرا شود تا سریعتر بتوانیم اقتصاد را به نقطه مطلوب که همان رونق اقتصادی است برسانیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی در زمینه فاز دوم یارانه‌ها برداشته شده است، تصریح کرد:‌ اولین مشکل بزرگی که در این امر داشتیم این بود که هدفمندی به این امر مربوط شده بود که حامل‌های انرژی را گرانتر بفروشیم و آن پول را به افراد بدهیم که اولین مشکلی که ما در دولت متوجه شدیم آن بود که ماهانه 2 هزار میلیارد کسری در زمینه یارانه داشتیم درحالی که هدفمندی برای کارهای دیگری نیز در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: اقدامی که در این زمینه انجام دادیم که بسیاری از نمایندگان، کارشناسان با آن مخالف بودند و حتی اعلام کردند که با این اقدام کنترل تورم را نیز از دست خواهیم داد و نمی‌توانیم به وعده خود که همانا رساندن تورم به 25 درصد بود که راه دیگری نداریم و در این زمینه توانستیم همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی تورم را نیز کاهش دهیم.

در زمینه سلامت قدم‌های بزرگی برداشته شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمینه سلامت قدم‌های بزرگی برداشته شده است، خاطرنشان کرد:‌ یکی از وعده هایی که دولت و من به مردم در این زمینه دادم، در زمینه سلامت بود که خوشبختانه همه آنها عملیاتی و اجرایی شده است و اکنون 6 میلیون و 200 هزار نفر زیر پوشش درمانی قرار گرفتند و درصدی دیگر نیز متقاضی هستند که این امر درباره آنها نیز انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت:  در بخش سلامت امسال چهار هزار و هشتصد میلیارد تومان به بخش سلامت می‌دهیم که آثار آن را مشاهده می‌کنید؛ امروز افرادی که بستری می‌شوند و حتی عمل جراحی دارند مقداری که مردم از جیب می‌دهند زیر 10 درصد است و بیمه بالای 90درصد را می‌پردازند البته اخیرا اعلام شده که این ده درصد به 6 درصد رسیده و در روستاها زیر این است؛ در زمینه داروها اغلب تحت پوشش بیمه قرار گرفته و تقریبا دارو در این یک سال گران نشده البته برخی ممکن است دو تا سه درصد گران شده باشند اما داروهای خارجی و تجهیزات پزشکی از پارسال کاهش یافته و باز هم امیدواریم شاهد کاهش باشیم.

روحانی با اشاره به معضل کشور در زمینه آب تصریح کرد: اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم، موجب شده است تا در سال 93، 284 هزار هکتار را زیر طرح آبیاری مدرن قرار می‌دهیم که قبلا اعلام کردیم در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی‌های مفصلی را در این زمینه داریم تا هم بتوانیم محصول کشاورزی بهتری داشته باشیم و هم معضل آب را حل کنیم چرا که در این زمینه محیط زیست مشکل داریم.

 

وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ در زمینه آلودگی در بنزین و گازوئیل با تغییر روبرو بودیم و آلودگی در این زمینه تنها مربوط به بنزین و گازوئیل نیست اما قدم‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه بزودی در زمینه ریلی به ترکمنستان و راه‌آهن وصل خواهیم شد، خاطرنشان کرد: ‌در بخش‌های مختلفی در بحث خودرو حرکت‌های خوبی برداشته شده است که حرکت به سمت جلو بوده و ممکن است بخش‌هایی با رکود همراه باشد، برای مثال در زمینه مسکن بخشی کند حرکت کردیم اما در بیشتر بخش‌ها حرکت رو به جلو بوده است.

روحانی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا به سمت اقتصادی حرکت کنیم، تصریح کرد: همه باید در این زمینه تلاش کنند تا بتوانیم مراحل بعدی را به پیش ببریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی از سوی دولت برای سهولت در زمینه مجوزهای کسب و کار صورت گرفته است و آیا روند طولانی که در صدور این مجوزها از سازمان‌ها زمان می‌برد اصلاح شده است یا نه، گفت:‌همانطور که می‌گویید بندهایی در زمینه تولید در محیط کسب و کار وجود داشته است که در این زمینه قدم‌هایی را رو به جلو برداشته‌ایم و در سفرهای خارجی که انجام دادیم از بخش خصوصی نیز دعوت کردیم تا دولت را همراهی کنند که در قزاقستان و آستاراخان بخش خصوصی حضور داشتند و حرکت خوبی در این زمینه آغاز شده که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

 

روحانی ادامه داد: دولت در روزهای ابتدای کار خود 33 بند را در بخش تولید و اشتغال در دستور کار خود قرار داد که توانستیم گردش کار را از 26 روز به 3 روز برسانیم و این امری است که گامی در جهت دولت الکترونیک برداشته شده است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه در برخی از کشورها صدور مجوزهای اقتصادی 24 یا 48 ساعت بیشتر زمان نمی‌برد، خاطرنشان کرد:‌دولت مبحث دولت الکترونیک را دنبال را می‌کند معاونت راهبردی و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه تلاش می‌کنند تا اجرا شود تا سریعتر بتوانیم اقتصاد را به نقطه مطلوب که همان رونق اقتصادی است برسانیم.

 

رئیس جمهور در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی در زمینه فاز دوم یارانه‌ها برداشته شده است، تصریح کرد:‌ اولین مشکل بزرگی که در این امر داشتیم این بود که هدفمندی به این امر مربوط شده بود که حامل‌های انرژی را گرانتر بفروشیم و آن پول را به افراد بدهیم که اولین مشکلی که ما در دولت متوجه شدیم آن بود که ماهانه 2 هزار میلیارد کسری در زمینه یارانه داشتیم درحالی که هدفمندی برای کارهای دیگری نیز در نظر گرفته شده بود.

 

وی ادامه داد: اقدامی که در این زمینه انجام دادیم که بسیاری از نمایندگان، کارشناسان با آن مخالف بودند و حتی اعلام کردند که با این اقدام کنترل تورم را نیز از دست خواهیم داد و نمی‌توانیم به وعده خود که همانا رساندن تورم به 25 درصد بود که راه دیگری نداریم و در این زمینه توانستیم همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی تورم را نیز کاهش دهیم.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه سلامت قدم‌های بزرگی برداشته شده است، خاطرنشان کرد:‌یکی از وعده هایی که دولت و من به مردم در این زمینه دادم، در زمینه سلامت بود که خوشبختانه همه آنها عملیاتی و اجرایی شده است و اکنون 6 میلیون و 200 هزار نفر زیر پوشش درمانی قرار گرفتند و درصدی دیگر نیز متقاضی هستند که این امر درباره آنها نیز انجام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه دولت به اقشار آسیب‌پذیر جامعه یارانه کالایی پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: مبحث دیگری که در این زمینه انجام دادیم امنیت غذایی برای قشر آسیب‌پذیر جامعه بود که توانستیم یارانه کالایی به آنها پرداخت کنیم که این امر 4 دوره پرداخت می‌شود و یک بار آن پرداخت شده است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش سلامت قدم‌های بزرگی برداشته شده است، تصریح کرد: امیدواریم شاهد کاهش مشکلات در این زمینه باشیم و اکنون در بسیاری از روستاها که پزشک نداشتیم تلاش کردیم تا خدماتی را به نقاط مختلف کشور برسانیم که این امر با گذشته متفاوت است.

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا عزم دولت برای ادامه طرح‌های تحولی در نظام بهداشت همچنان ادامه دارد یا خیر، گفت:‌ ما دو طرح دیگر در حوزه سلامت داریم یکی بحث خدمات پزشکی و بهداشتی به حاشیه‌نشین‌ها است و با توجه به مشکلات بالای اینها شروع به ساماندهی آنها کرده‌ایم.

وی افزود: البته ما خدمت را می‌خریم یعنی خدمت پزشکانی را که به این مناطق می‌روند می‌خریم. رقم بسیار تکان‌دهنده است مردمی که در حاشیه شهرها از جمله تهران زندگی می‌کنند به 9 میلیون نفر می‌رسد چیزی نزدیک به 10 میلیون نفر است این قدم دوم ما است و ما به تدریج در همه شهرها از جمله در قدم اول در شهر تبریز اجرا کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور گفت: ما تلاش می‌کنیم در بخش سلامت قدم به قدم حرکت کنیم من در نیویورک با رؤسای کشورها صحبت می‌کردیم برخی‌ها به ما تبریک می‌گفتند و به ما اعلام می‌کردند که کار بزرگی در بخش سلامت انجام دادید و باور نکردنی بود که در شرایط تحریم در زمینه سلامت قدمی بردارد و این در حالی است که برخی از کشورهای صنعتی نتوانسته‌اند چنین کاری را انجام دهند.

وی افزود: در مورد یارانه ما مبالغی را به بخش تولید اختصاص داده‌ایم و در زمینه تولید امسال 5 هزار و 700 میلیارد تومان به بخش تولید پرداخته‌ایم 50 درصد آن را در 6 ماه اول پرداخت کردیم و 50 درصد آن را در 6 ماه دوم پرداخت خواهیم کرد.

در 6 ماهه اول سال بودجه عمرانی را صددرصد پرداخت کردیم

روحانی افزود: در زمینه بودجه ما یک حرکت خوبی کردیم و شما می‌دانید که امسال در بودجه عمرانی ما در 6 ماهه اول بودجه عمرانی استانی را صددرصد پرداخت و تخصیص داده‌ایم و در 6 ماه دوم نیز ان‌شاءالله همین کار را خواهیم کرد و در مجموع در بودجه عمرانی 3.3 برابر بودجه عمرانی سال قبل خواهد بود.

وی افزود:‌ در بودجه استانی این رقم به 12 برابر می‌رسد یکی از راه‌های رونق همین طرح‌های عمرانی است و ما در بخش طرح‌های عمرانی 3 برابر سال قبل بودجه اختصاص می‌دهیم این حرکت می‌تواند در عمران و آبادانی کمک کند و هم شرایط را برای رونق آماده کند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره تعیین و تکلیف پرداخت یارانه به ثروتمندان و حذف آن ادامه داد: ما در این زمینه خیلی فکر کردیم و در جلسات مختلف با صاحب‌نظران بحث کردیم عده‌ای از مردمی که یارانه می‌گیرند روشن است که نیاز ندارند و طبق قانون می‌شود این یارانه را قطع کرد اما اینجا مشکلی هست عده‌ای دیگر هستند که نیاز ندارند و شناسایی آنها مشکل است من شک ندارم که اگر به عنوان مثال از بین 100 نفر 50 نفر را به عنوان کسانی که یارانه لازم ندارند شناسایی کنیم ممکن است وضع آن 50 نفر دیگر بهتر از حذف شدگان باشد این مسئله نگرانی عجیبی را در جامعه ایجاد می‌‌کند.

وی گفت: یک راه داشت که ما بتوانیم همه غیرنیازمندان را شناسایی کنیم که من موافقت نکردم و آن هم سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است که ضررش بیشتر است ممکن است یارانه‌ عده‌ای حذف کنیم و پول آن به بخش تولید واریز شود اما اعتماد مردم در زندگی خصوصی آنها را سلب می‌کنیم.

وی گفت: تمام رونق اقتصادی ما باید توسط مردم ایجاد شود دولت تسهیل‌کننده است و این خطا است که ما فکر کنیم دولت می‌تواند مسائل اقتصادی را حل و فصل کند.

رئیس جمهور ادامه داد: باید کار را کارآفرینان انجام دهند و باید بیایند به روی صحنه و برای چنین کاری باید به دولت اعتماد کامل کنند این اعتماد آنچنان ارزشمند است که با هیچ‌چیز قابل معاوضه نیست اما آن چیزی که شما بیان کردید قابل فراموشی نیست و ما اگر بتوانیم راهی را پیدا کنیم آن را انجام می‌دهیم.

روحانی گفت: بهترین راه این بود که خود مردم نگیرند مردم می‌بینند که ما بخشی از یارانه را برای تولید هزینه می‌کنیم بخشی از این یارانه را برای امنیت غذایی مصرف می‌کنیم هرچه این پول در اختیار نیازمندان قرار بگیرد ما می‌توانیم آن را در بخش‌های لازم هزینه کنیم.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تدبیر دولت برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی گفت: اساساً در بودجه دنبال اتمام طرح‌ها هستیم طرحی اگر 5 یا 6 درصد اجرا شده است نمی‌توانیم آن را باز هم ادامه دهیم تا 2 درصد دیگر تکمیل شود چرا که طرح‌های نیمه‌تمام زیادی در کشور باقی است.

 

رئیس جمهور گفت: بنای ما طرح‌هایی است که تا پایان امسال تمام شود ما امسال 246 طرح مهم را که می‌توانستیم امسال تمام کنیم مدنظر قرار دادیم و بودجه صرف آنها می‌شود همچنین موارد استانی که وعده دادیم هم اجرا خواهیم کرد قرار ما این است که در سفرهای استانی چیزی را به مردم قول دهیم که قبلاً در تهران درباره آن بحث کرده‌ایم و در مورد آن به نتیجه رسیده است و می‌دانیم عملیاتی است وگرنه به مردم قول نمی‌دهیم چرا که در این صورت نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم.

امسال طرح‌های نیمه‌کاره تکمیل خواهد شد

روحانی افزود: ان‌شاءالله امسال طرح‌های عمرانی ما و بسیاری از طرح‌های نیمه‌کاره که یک تا دو سال مانده است تکمیل خواهد شد و ان‌شاءالله قدم مهمی برای دولت خواهد بود.

 

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه مهم‌ترین موضوعاتی که شخص رئیس جمهور آن را به عنوان طرح‌های اولویت‌دار پیگیری می‌کند، چیست، گفت: یکی از طرح‌هایی که من شخصاً هر هفته و یا هفته‌ای 2 بار دنبال می‌کنم یک بحث محیط زیست است که بسیار مهم است.

 

رئیس جمهور محیط زیست را موضوعی بسیار مهم خواند که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و گفت: نمی‌خواهم بگویم با تحول در سوخت همه این معضل حل می‌شود مثلا ریزگردها به این راحتی حل نمی شود و یا دریاچه‌هایی که خشک شده است را نمی‌توانیم برگردانیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ برای من مهم است که زاینده‌رود را پر آب ببینیم و دریاچه ارومیه بسیار اهمیت دارد، نه تنها برای استان آذربایجان غربی، بلکه برای کل کشور، زیرا اگر خشک شود، یک توفان می‌تواند 7 الی 8 استان ما را در بر بگیرد.

روحانی با اشاره به اینکه کارگروه ویژه دریاچه ارومیه به دولت گزارش می‌دهد و معاون اول هم مرتب پیگیر وضعیت این دریاچه است.

وی از تحول بزرگ در گازوئیل خبر داد و اظهار کرد: گازوئیل گوگردزدایی شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در برخی طرح‌های گذشته مسائل زیست‌محیطی مورد توجه قرار نگرفته است و در جاهایی سد زده‌ایم اما محاسبه نکرده‌ایم که چه معضلی برای کشاورزی ما ایجاد کرده است، گفت: یکی از مشکلات ما مسئله آب است.

وی افزود: برای آب آشامیدنی مردم در همین تهران دچار مشکل بودیم که دو سه طرح عملیاتی شد و طرح‌های مهمی نیز پیش‌رو داریم که مؤثرترین آن مسئله آب کشاورزی است تا بهره‌وری آن را بالا ببریم.

روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده قاعده‌مند از آب‌های زیرزمینی بیان کرد: باقاعده بازی کردن فقط متعلق به دنیای سیاست نیست و به روایت دیگر نمی‌توان با سنت‌های الهی مبارزه کرد.

وی از اهمیت مسئله ریل در کشور سخن گفت و ادامه داد: حمل و نقل ما از طریق جاده جوابگو نیست و انشاءالله قدم‌های مهمی در این زمینه برخواهیم داشت.

رئیس جمهور به موضوع مهم بنادر اشاره کرد و با یادآوری برنامه‌های دولت برای توسعه و رونق بنادر کشور بیان کرد: سواحل مکران استعداد بسیاری برای اجرای برنامه‌های مهم دارد.

وی از نفت و گاز در حوزه‌های مشترک به عنوان یکی از اولویت‌های دولت یاد کرد و گفت:‌ در مورد نفت در حوزه‌های مشترک اقدامات خوبی شروع شده است و بحث تعادل‌بخشی نیز در دستور کار دولت می‌باشد که در برنامه ششم نیز به آن توجه شده است.

روحانی در ادامه گفت: آنچه روزبروز من آن را دنبال می‌کنم مسئله تورم است؛ بانک مرکزی می‌تواند شهادت دهد که من چگونه پایه پول کشور را چک می‌کنم و هر روز ماه رمضان بخشی از وقت خود را برای مسئله خروج از رکود اختصاص دادم.

وی در مورد مسائل اجتماعی و حقوق شهروندی گفت:‌ مردم باید احساس راحتی کنند و البته باید بدانند که در بعضی از موارد دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد زیرا اقتضائات حکومت، همکاری و جلب نظرات دیگری را طلب می‌کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه من هیچ چیز را فراموش نکرده‌ام، عنوان کرد:‌ برخی ایمیل می‌زنند که تو قول‌هایت را فراموش کرده‌ای؛ من هیچ یک از وعده‌هایم را از یاد نبرده‌ام.

وی با تشکر از کارآفرینان و دانشگاهیان بخاطر نقدهایشان به دولت گفت:‌ آنها باید به ما تذکر دهند.

سیاسیون قواعد بازی را رعایت کنند

رئیس‌جمهور با توصیه به سیاسیون برای رعایت قواعد بازی تصریح کرد: در دولت ما از همه جناح‌ها حضور دارند و من با همه کار می‌کنم؛ نباید آرایش خشم بوجود آید و ما باید همکاری کنیم تا مسائل کشور به نفع ملت حل شود.

روحانی با وعده در مورد آغاز گفته بعدی تلویزیونی خود از مباحث اجتماعی گفت:‌ از بنیاد شهید تشکر می‌کنم دولت قدم بزرگی در راستای پرداخت معوقه‌‌های خانواده‌های ایثارگران و جانبازان برداشته است و این معوقات را که از سال 86 مانده بود پرداخت کرده است.

 

رئیس جمهور گفت:‌ 1700 میلیارد تومان از این معوقات باقی مانده است البته همه معوقات آزادگان را پرداخت کرده‌ایم و بخشی از معوقات خانواده شهدا باقی مانده است که امیدواریم که آن را نیز پرداخت کنیم.

 

حجت‌الاسلام روحانی در پایان با آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب گفت: خوشحالیم که ایشان برای اولین بار پس از عمل جراحی در میان مردم حضور یافتند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب