امروز: شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ [2021/03/06]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52924 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۴:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی اکبرطهرانی درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

ساز طهرانی حاصل سالها تجربه است/با اساتید«جلال ذوالفنون»،«مجید کیانی» و«پرویز مشکاتیان »هم فکری داشتم/ تازه واردان با ساز بی کیفیت ، هنر پیشکسوتان را زیر سوال می برند/ منبت کاری ساز و تابلو انجام می دهم

خبرایران : سازنده تار ، سه تار، تنبور و سنتورگفت: طی سالهای متمادی وهمچنین هم فکری با اساتیدی چون «استاد جلال ذوالفنون»،« استاد مجید کیانی» و «استاد پرویز مشکاتیان » به نتیجه های خوبی رسیدم و به مرور زمان ساز بنده مورد توجه اساتید قرارگرفت.
ساز طهرانی حاصل سالها تجربه است/با اساتید«جلال ذوالفنون»،«مجید کیانی» و«پرویز مشکاتیان »هم فکری داشتم/ تازه واردان با ساز بی کیفیت ، هنر پیشکسوتان را زیر سوال می برند/ منبت کاری ساز و تابلو انجام می دهم

استاد علی اکبرطهرانی سازنده تار ، سه تار ، تنبور و سنتور درگفتگو باخبرایران اظهارداشت: از سال 1372 شروع به هنر خوشنویسی کردم و در سال 1374  اولین سازی که با آن موسیقی را شروع کردم «نی نوازی» و «ساخت نی» بود بعد از آن در سال 1376 شروع به ساخت «سنتور» ، «سه تار» ، «تنبور» و «تار» کردم و مشوق و راهنمای اصلی بنده پدرم بودند که دستی در ساخت ساز داشتند .

طهرانی تصریح کرد: طی سالهای متمادی وهمچنین هم فکری با اساتیدی چون «استاد جلال ذوالفنون»،« استاد مجید کیانی» و «استاد پرویز مشکاتیان » به نتیجه های خوبی رسیدم و به مرور زمان ساز بنده مورد توجه اساتید قرارگرفت.

وی خاطر نشان کرد :  امروزماهانه حدود ۳ الی ۴ ساز می سازم. ولی چون برای تولید ساز حرفه ای نیاز به متریال های کار شده و سال خورده می باشد تعداد تولید ساز هایم محدود است . درکل الان شرایط برای فروش ساز و درخواست آن پایین تر آمده ولی بنده مشتریان خاص خود را دارم.

این هنرمند جوان افزود : مراحل پیچیده اخذ مجوز ازسازمان صنایع دستی و گردشگری و همچنین خانه موسیقی متاسفانه بسیار زمان بوده ، تاجایی که از حوصله بنده خارج است . ولی من  مجوز صنایع دستی را در 1381  دریافت کرده ام. ضمن اینکه بیشتر در استان های «تبریز»،« شیراز»، «اصفهان» ، «تهران» و چند مورد خارج از ایران سازهایم  سفارش و ارسال می شود.

وی درمورد حمایت از سازگان توسط متولیان موسیقی هم تاکید کرد : تاکنون حمایتی از من نشده است. اما انتظارم این است که مسئولین کمی به فکر هنرمندان این سرزمین باشند و تلاش کنند تا مشکلات معیشتی هنرمندان صنایع دستی برطرف شود.

طهرانی ابرازداشت : با نوجه به شرایطی که ما سازگان و همه مردم درگیر آن هستیم. دربحث ساخت و خرید مواد اولیه ساز مخصوصا متریال ها و مواد اولیه خارجی موضوع قیمت ارزو نوسانات آن بسیار تاثیر گذارمی باشد . این گرانی و نوسانات دلارو ارز بر روی قیمت نهایی سازهم تاثیر بسزایی داشته است.

وی درمورد چوب های مورد استفاده در سازهای خود عنوان داشت :  برای ساخت ساز «سنتور» بیشتر از چوب های «گردوی سیاه»، «چوب آزاد» و «راش» ، برای ساز «سه تار» نیزازچوبهای «توت»، «افرا سرخدار»، «گردو»، «نارنج» و «ونگه» ، برای ساز «تار» هم از چوب های «توت» ، «شاه توت»، «زرد آلو»و «گردو» ، برای ساز «تنبور»هم بیشتر ازچوب های «توت» و «گردو» استفاده می شود.

این سازگر ادامه داد: تا به امروز«سنتور» ،«تار»، «سه تار»، «تنبور»،«ویولن»و«نی» ساخته ام. البته حدود ۷ ساز ابداعی نیز طراحی کرده ام که در نوبت ساخت قرار دارند. ضمن اینکه در کنار ساخت سازها، کار منبت تمام سازهای ابداعی و تابلوهای منبت را هم به دست خودم انجام می دهم.

وی افزود : من درکنار ساخت سازهایم تعمیر و مرمت سازه های اساتید قدیم را نیزانجام می دهم. ضمن اینکه من عاشق و شیفته کارم هستم کناره گیری ازاین کار یعنی روزی که روح در بدنم نباشد و خدا را شکر درآمد حاصله از ساخت برایم خوب بوده است.

طهرانی خاطرنشان کرد : وضعیت ساخت ساز در کشور رو به پیشرفت و شکوفایی است و سازندگان خوبی هم در کشور مشغول به ساخت ساز هستند . ولی متاسفانه تازه واردان سازسازی امروز با ساخت سازهای بی کیفیت ، هنر پیشکسوتان را زیر سوال می برند و باید در جایگاه خودشان فعالیت کنند . در کل درکار ساز سازی باید ممارست ، تمرین و پشتکار به خرج دهید و به قولی استخوان بترکانید تا بتوانید به درجه استادی نایل شوید. به هیچ عنوان ناامید نشوید کار و فکر صحیح شما رو به مقصد نهایی و بهتری می رساند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب