امروز: چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ [2021/01/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 52800 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی صدر زاده درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

تارصدر زاده کامل با دست ساخته می شود/ منابع خوبی در خصوص ساخت ساز نداریم / وارد دلال بازی مدرسان ، آموزشگاه ها و فروشگاه های موسیقی نشدم / بیشتر نهادها و بنیاد های موسیقی درایران کارآیی مفیدی برای سازگران ندارند

خبرایران : تولیدکننده سازهای تار و سه تار گفت : متاسفانه در ایران هیچ کسی نیست که ساختن تار را یاد دهد ، اساتیدی انگشت شمار هستند که تار می سازند، اما فوت کوزه گری را به شاگران و هنرجویان خود یاد نمی دهند.
تارصدر زاده کامل با دست ساخته می شود/ منابع خوبی در خصوص ساخت ساز نداریم / وارد دلال بازی مدرسان ، آموزشگاه ها و فروشگاه های موسیقی نشدم / بیشتر نهادها و بنیاد های موسیقی درایران کارآیی مفیدی برای سازگران ندارند

علی صدرزاده تولیدکننده سازهای تارو سه تار درگفتگو با خبرایران اظهارداشت : متولد 1375 و دانشجوی رشته طراحی صنعتی هنراصفهان هستم. پدرم دبیربازنشسته هنر واستاد خوشنویسی هستند و ازهمان دوران کودکی درخانواده ای هنری بزرگ شدم . درواقع ازابتدا انگیزه هنر برای کارم بوده است.

 

متاسفانه در ایران هیچ کس ساختن تار را آموزش نمی دهد

وی تصریح کرد : ابتدا با خوشنوسی و کارهای تجسمی وارد کار هنر شدم و  از سال 1392 به واسطه اینکه برادرو پسر خاله هایم که نوازنده حرفه ای نی بودند ، با موسیقی آشنا و با ساز تار شروع به فعالیت کردم. در آن دوران پیش استادی رفتم و خواهش کردم تا ساز تار را برای من بسازند. این استاد این کار را نجام دادند و تاری را به من به قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان فروختند. اما بعد فهمیدم که قیمت اصلی تار 650 هزار تومان بوده و این استاد بزرگوار به دوبرابر قیمت تار را به من فروختند. با دلخوری ساز را پس دادم واین انگیزه ای شد تا من بتوانم ساز تار را کم کم خودم بسازم.   

صدر زاده خاطرنشان کرد: درابتدا ورودم به ساخت تارنمی خواستم تارسازی را به عنوان حرفه و شغل خودم انتخاب کنم  ، ولی رفته رفته به کارم علاقه پیدا کردم و به توصیه دوستان تارسازی حرفه و شغل ام شد. به همین دلیل پیش خیلی از اساتید رفتم و خواهش کردم ، تا ساختن ساز تار را به من آموزش دهند. متاسفانه در ایران هیچ کسی نیست که ساختن تار را یاد دهد ، اساتیدی انگشت شمار هستند که تار می سازند، اما فوت کوزه گری را به شاگران و هنرجویان خود یاد نمی دهند. درواقع ساخت تار را در حد کار دستی یاد می دهند.

 

خیلی هرج و مرج در هنر و صنعت سازسازی وجود دارد

وی عنوان داشت : سازهای خارجی مثل گیتار، ویولن بر خلاف سازهای ما کاملا طراحی و ساختار و با چوب مشخصی ساخته می شوند.  اینکه همه از چند الگوی خاص پیروی می کنند که آزمایش های علمی روی آنها انجام گرفته به اصلاح جواب پس داده اند. ولی در ایران متاسانه این گونه نیست . هراستادی با اختراع الگویی ساز خودش را تولید می کند. خیلی ها سلیقه ای عمل می کنند . استانداردی وجود ندارد ، خیلی هرج و مرج در هنرو صنعت سازسازی وجود دارد.

این هنرمند جوان ابرازداشت : من سازهای تارو سه تار را به شکل تخصصی می سازم. هرچند در گذشته ساخت سازهایی مثل ؛ «سنتور»، «تنبور»، «دیوان» ،«کمانچه» «ویولن» و «عود» را نیز ساخته ام و نتیجه خوبی حاصل شده است. ولی به خاطر اینکه ساخته های من با دست انجام می دهم ، وسواس بیش از حدی روی کیفیت و صدای سازها دارم و ترجیح دادم ساز های تار و سه تار را برای ساخت انتخاب کنم.

 

اساتید خارجی با اشتیاق تمام دانش و آموخته های خودشان را به شاگردان آموزش می دهند

وی ادامه داد : از آنجایی که رشته دانشگاهی من طراحی صنعتی است ، کارگاه های این رشته تحصیلی بسیار کمک کردند تا به چوب و مخصوصا ساخت ساز علاقه پیدا کنم. دراین خصوص مصالعه و تحقیق کردم ، تا به ساختار ساز پی ببرم. اما در این خصوص هم مشکلات خاصی وجود دارد. در خارج ازکشور برای ساخت «ویولن» و« گیتار» تحقیقات مفصل و خوبی انجام شده و هنرجو و سازنده با مراجعه به آنها می تواند بسیاری از جواب سوالات خود ، الگوی خود را پیدا کند.  درواقع اساتید خارجی با اشتیاق تمام دانش و آموخته های خودشان را به شاگردان اموزش می دهند . برخلاف اساتید ما که انگار دوست دارند این علم و هنرشان را به گور ببرند . خارجی ها سال ها روی علم خودشان کار کرده  و از لحاظ  الگو و استاندارد ها و صدا دهی سازها برای خودشان طراحی های خوبی دارند.  

 

ازابتدا روی ساختار و نوع ساخت تارو سه تار تحقیق کردم

صدرزاده افزود : اولین نفری نیستم که درراه آموختن شیوه ساخت ساز تحقیق و پژوهش انجام داده ام ، خیلی ها قبل از من این کار را انجام داده اند. اما من چون منابعی نداشتم ازابتدا به دنبال تارو سه تار رفتم و روی ساختار و نوع ساخت آنها کار کردم ، تا ساختارشان را تا جایی که توانستم مورد بررسی و تحقیق قراردادم. تارهایی مثل «تاریحیی» از گذشته به یادگار برای ما مانده اند. البته هر تاری الگوی خاص خود را دارد. ابزارها ، وسایل انتقال و ساخت این نوع سازها تا یک جایی به کمک سازنده ساز می آید. جایی خاصی مثل دهانه، تقاره، طول دسته ، که با خط کش و گونیا و غیره اندازه گیری کرد. اما ولی قوس ها و شیب ها را با هیچ وسیله اندازه گیری نمی توان محاسبه کرد. بیشتر با چشم می توان این کار را انجام داد.از لحاظ زیبا شناسی مواردی هستند که در ساختن ساز تاثیر گذارند. برای اندازه گیری هم می توان آنها را لحاظ کرد.

 

منابع خوبی در خصوص ساخت ساز نداریم

وی ادامه داد : دوستانی در گذشته روی سازها مثلا تار تحقیق و پژوهش کرده اند. اما کلی اگر بخواهیم بررسی کنیم عملا منابع خوبی دراین خصوص وجود ندارد. یا اگروجود دارد درحد یک صفحه A4 ساخت یک ساز را توضیح داده اند. اما مانند خارجی ها برای ساخت ساز ایرانی درحد فوت کوزه گری منابع اصلی وجود ندارد. البته اگر سازندگان ساز از همین منابع محدود استفاده کنند، می توانیم همه ما سازگران با پیروی از همین ساختارهای موجود به لحاظ شکل به ساختاری مشترک دست یابیم.

 

وارد دلال بازی مدرسان ، آموزشگاه ها و فروشگاه های موسیقی به هیچ عنوان وارد نمی شوم

صدر زاده تاکید کرد: در کشور ما مسئولیت صفر تا 100 ساز، با مهری که سازنده روی ساز می زند با سازنده ساز است . اما درآمدی که از فروش ساز به جیب سازنده ساز می رود بسیار ناچیز و کم است. متاسفانه مدرسان سازها به سازنده ساز زنگ می زنند ودر خواست درصد 20 تا 30 درصدی برای فروش ساز دارند . فروشگاه های موسیقی هم چنین برنامه ای دارند و این وسط هنرجو و سازنده سازمتحمل ضرر و زیان واقعی می شوند. خوشبختانه من از لحاظ وجدانی وارد این گونه بازی ها نشده و این موضوع را قبول ندارم. به همین دلیل مستقیم تار وسه تار خود را با کیفیت خوب به هنرجویان فروخته و به هیچ عنوان وارد دلال بازی های مدرسان ، آموزشگاه ها و فروشگاه های موسیقی نمی شوم.

 

متاسفانه خیلی به هنر سازگری بهاء داده نمی شود

وی در مورد آغاز ساخت سازهای تاروسه تار هم توضیح داد : از سال 1394 به شکل جدی به کار ساخت تار وسه تار پرداختم و استادی هم نداشتم. هر چه بوده و هست با همت و تلاش خودم بوده است. بازارموسیقی به خصوص ساخت ساز هم مانند سایر مشاغل با همه گیری کرونا به مشکل خورد. متاسفانه خیلی به هنر سازگری بهاء داده نمی شود . ضمن اینکه درآمد هم با توجه به تحریم و تورم پایین آمده و مردم کمتر به خرید ساز هستند. این نوع نگاه و نخریدن روی درآمد ما سازگران هم تاثیرات منفی خود را داشته است.  از آنجایی که من هیچ نمایندگی برای فروش ندارم .طی این سال ها سازهای خودم را مستقیم به خود هنرجویان و علاقه مندان تار وسه تار فرخته و اهل دلال بازی نبوده ام.

 

بیشتر نهادها و بنیاد های موسیقی درایران کارآیی مفیدی برای سازگران ندارند

صدرزاده تاکید کرد : حمایتی از سوی هیچ نهادی و حوزه ای از سازگان نمی شود . بیشتر نهادها و بنیاد هایی که در خصوص موسیقی وجود دارند. مثل کانون سازسازان ،  حوزه موسیقی و... بیشتر اسم بوده و کارآیی مفیدی برای سازگران ندارند. سالی یک بارنمایشگاهی برگزار می شود و سازندگان ساز در نمایشگاه شرکت کرده و ساز خود را به بازدیدکنندگان نمایشگاه بدون واسطه نشان می دهند و مردم هم به واسطه نمایشگاه از نزدیک با سازندگان سازها درارتباط هستند. فقط همین و بس . متاسفانه صنفی در ساخت ساز وجود ندارد که از تخلفات سازجلوگیری کند . یا اینکه بتواند استاندارد هایی برای قیمت ، ساختار و کیفیت صدای ساز تعیین کند. هرکسی هر چه دلش خواست انجام می دهد مثلا دربحث قیمت گذاری هرکسی سلیقه ای برای ساز قیمت گذاری انجام می دهد. هرکسی ساز خودش را می نوازد . هرچند خیلی ها اعتقاد دارند ساختن ساز هنر نیست و صنعت به شمار می آید. ولی اعتقادم این است که ساختن ساز هنر بوده و صنعت خالی نیست و هر دو کنارهم معنی پیدا می کنند.  

 

برای ساختن تار وسه تار از چوب های درخت «توت» و«گردو» استفاده می کنیم

وی ادامه داد : برای ساختن تار وسه تار از چوب های درخت «توت» و«گردو» استفاده می کنیم. متاسفانه به دلیل گرانی و قطع درختان، امروز این نوع چوب کمیاب و قیمت ها بالا رفته است. هرچند چوب گردو و توت داخلی است، اما قیمت دلار روی حرفه ما هم تاثیرگذاشته است. درواقع به ریال سازما فروخته می شود و به دلار مواد اولیه خریداری می کنیم. تورم و افزایش بی ویه قیمت ها متاسفانه به حرفه ما خیلی آسیب زده است . قیمت چوب اگر بتوانیم تهیه کنیم ، از سال گذشته چندین برابر شده و این مصائب و مشکلات سازگران را بسیاراذیت می کند.

 

امید، عشق و علاقه به هنرسازساختن مانع دلسردی و ناامیدی ام شده است

صدر زاده افزود : از سال 1394 تا به امروز نزدیک به 80 ساز با عشق ، علاقه و کیفیت مناسب بادست ساخته ام. هرچند شرایطی پیش آمده که ازهنرساز ساختن دلسرد شوم، اما امید و عشق و علاقه به ساز به من امید داده است . در صورتی که سازگر با پول خوبی که ابتدای کار داشته باشد بتواند ابزارهایی نجاری را تهیه کند درآمد سازسازی خیلی خوب خواهد بود. اما اگر مثل ما باشد  باید هرچقدردرآمد کسب می کند را صرف خرید تجهیزات برای کارگاه سازگری خود اختصاص دهد.

 

هرج و مرج ، دلال بازی ، مهترین مشکلات ما در حوزه سازی گری است

وی با تاکید به دلال بازی در فروش سازهای ایرانی اضافه کرد : هرج و مرج ، دلال بازی ، مهترین مشکلات ما در حوزه سازی گری است . اینکه سود اصلی را دلال ها، مدرسین موسیقی و آموزشگاههای ساز می برند. افراد بی وجدانی که علاوه بر کلاه گذاشتن سرهنرجویان موسیقی وضعیت بازار ساز را نیزخراب کرده اند. اگر صنفی داشتیم خیلی خوب می توانست این مشکلات را مدیریت کند. با باند بازی یک سری ، سازهای ایرانی و خاری را در اختیار خودشان دارند. اگر خودمان به خودمان رحم نکنیم وا ویلا می شود. ضمن اینکه به نظرم باید اساتید مختلف موسیقی را به نسل جدید و هنرجویان مشتاق آموزش دهند. اگر اموزش متوقف شود، موسیقی ایران در سال های آینده منسوخ شده و کارهای اصیل و ارزشمند ازبین خواهد رفت. 

 

بدون چشم داشت حاضرم به علاقه مندان سازگری آموزش دهم

صدر زاده در پایان سخنان خود گفت : ساختن و نواختن ساز آموزش می خواهد. نیاز به استاد دارد تا هنرجو فوت کوزه گری را یاد بگیرد. اما متاسفانه برخی از اساتید این را از هنرجو دریغ کرده و دور از چشم شاگرد وشبانه ساز خود را می سازند . من هنرجویانی را که بخواهند حاظرم بدون چشم داشت آموزش دهم. هرچند شاگردان خوبی داشته ام که از 6 تا 12 ماه کنارم آموزش دیده اند و امروز خودشان ساز خودشان را می سازند. که این امر باعث افتخارم است .امیدوارم همه سازگران بدون چشم داشت به نسل های مختلف آموزش دهند. کاری که بسیاری ازبزرگان هنرموسیقی درگذشته انجام دادند و اگر این آموزش نبود ، هنر ساز سازی ما منسوخ شده بود. بنده هم بر حسب وظیفه هنری خودم بدون چشم داشت حاضرم به علاقه مندان سازگری آموزش دهم. 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب