امروز: شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ [2020/01/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43993 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مهدی مواجیان در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

مواد اولیه شرکت آرامان لارازداخل کشورمان تامین می شود/ هنوز توسعه فروشگاه های زنجیره ای درایران خیلی جای رشد دارد / بازار فروشگاههای زنجیره ای به اشباع نرسیده/ چشم انداز خوبی برای آینده فروشگاه زنجیره ای وجود دارد

مدیرعامل شرکت آرامان لار گفت: توسعه فروشگاه های زنجیره ای در ایران را اگر با کشورهایی دیگر مقایسه کنیم می بینیم که مجموعه تمام فروشگاه های ایران هنوز به 4 هزار فروشگاه نرسیده اما در ترکیه 24 هزار فروشگاه سوپرمارکتی وجود دارد.
مواد اولیه شرکت آرامان لارازداخل کشورمان تامین می شود/ هنوز توسعه فروشگاه های زنجیره ای درایران خیلی جای رشد دارد / بازار فروشگاههای زنجیره ای به اشباع نرسیده/ چشم انداز خوبی برای آینده فروشگاه زنجیره ای وجود دارد

مهدی مواجیان مدیرعامل شرکت آرامان لار،طراح، تولیدکننده و تجهیزکننده پروژه های فروشگاهی درگفتگو با خبرایران اظهارداشت: زمینه فعالیت مادرخصوص تولید مصنوعات فلزی و تولید تجهیزات فروشگاهی است . غریب به  23 سال است که در بخش فروشگاهی کارمی کنم.

وی تصریح کرد: شروع کارفروشگاه زنجیره ای ازسال 74 در ایران تعریف شده  و ما جزو فروشگاههای اول بودیم. من مدیر فنی مجموعه ای بودم وبعداز کسب تجربه شروع به تولید مایحتاج و ملزومات فرودگاهی کردم. دوره هایی را نیز گذارنده ام. عضو کمیته ملی تدوین استاندارد درسیستم های برودتی هستم .گوهینامه بین المللی از سازمان ملل دارم .همچنین عضومدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی درصنعت و مجوز فعالیت از سازمان گسترش صنایع و همچنین از دانشگاه دوبلین ایرلند مدرک گرفتم و درایتالیا نیز دوره های آموزش سیستم های برودتی برای ساخت یک سری مصنوعات فلزی را گذرانده ام.

مواجیان افزود: از سال 82 تولید را در زمینه فروشگاههای زنجیره ای شروع کردیم از قبل شناخت خوبی ازنیازهای فروشگاه های مختلف داشتم و می دانستم که برای راه اندازی یک فروشگاه چه ملزومات و نیازهایی دارد. خیلی از فروشندگان یک جنسی را براساس خواسته مشتری می سازند، اما ما اول خودمان نیاز سنجی می کنیم و بعد نوع نیاز های مشتری را تامین و ساخته می شود.

وی ادامه داد: تجهیزات بازار با نوع تجهیزات فروشگاهی متفاوت است. چرا که امروز مردم برای گذران وقت و تفریح کردن به فروشگاه  های زنجیره ای و هایپر مارکتها می روند.چراکه درفروشگاه حق انتخاب هر نوع کالایی را دارند. این نوعی احترام گذاشتن به مشتری و سیاست فروش است .از طرفی مشتری جنس های زیادی را بدون پیش زمینه ذهنی خودش در فروشگاه های زنجیره ای انتخاب و خریداری می کند. مثلا خانواده ای برای خرید 5 قلم کالا به فروشگاهی می روند و وقتی به صندوق می رسند می بیند 15 قلم کالا در سبد خرید آنها بدون اینکه از قبل تصمیمی برای خرید آنها گرفته باشند وجود دارد. هر چند این نوع خرید اتفاقی است ولی به هرحال چرخه اقتصادی فروشگاه ها با همین نوع خرید می چرخند.

مدیرعامل شرکت آرامان لارخاطرنشان کرد: معولا خرید های اتفاقی با توجه به نوع جذابیت فروشگاه اتفاق می افتد. ، سیاست و علم فروشگاه است که از چه چیدمان و مسیری برای جذب مشتری انتخاب کند. تا جایی که باعث شود مشتری بیشتر درفروشگاه بماند و ماندن او باعث خرید بیشتر شود.

وی ابرازداشت: فروشگاه های ایران را اگربا کشورهایی دیگر بخواهیم مقایسه کنیم ،با توجه به اینکه کمی ازما جلوتر هستند ، تفاوت ها را می بینیم، کشور ترکیه و ما هردو 80 میلیون جمعیت داریم و وسعت ایران بیشتر از ترکیه است. اما مجموعه تمام فروشگاه های ایران به 4 هزار فروشگاه هنوز نرسیده ولی در ترکیه 24 هزار فروشگاه سوپرمارکتی وجود دارد. بنابراین توسعه فروشگاه ها درایران هنوز برای رشد خیلی جا داشته و برای اشباع شدن خیلی زود است ، به همین دلیل اعتقاد دارم چشم انداز خوبی برای آینده در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: تولیدات شرکت آرامان لار  در بحث میزهای صندوق فروش، سازه ها و پالت های میوه ، نان ، شیرینی ، خشکبار و گاری های حمل در داخل فروشگاه است . همچنین یک سری قفسه ها برای راحت چیدن کالا تولید می کنیم . امروز اولین روز نمایشگاه از کشور عراق مشتری داشتیم وثبت سفارش انجام شد. ما کشورهای همسایه را برای بازار و فروش خودمان همیشه رصد می کنیم و تلاش می کنیم کالای با کیفیتی برای صادرات داشته باشیم.

ماهیان افزود:  دانش فنی ایران با توجه به سابقه خوب حداقل 70 ساله ای که داریم ، بسیار خوب است . در کشورهای همسایه شرایط خوبی برای بحث بازار وجود دارد . دربحث مواد اولیه 20 سال پیش واردات زیادی وجود داشت و امروز وضعیت بهتر شده است. تا 7 سال پیش خیلی ملزومات از ترکیه وارد می شد. امروزما با مهندسی که داشتیم، خیلی ازقالب سازی را خودمان انجام می دهیم.

وی ادامه داد: امروزایران ازلحاظ مواد پتروشیمی و فلزات خوشبختانه غنی است. به همین دلیل شرکت آرامان لارسرمایه گذاری خوبی در بخش قالب سازی انجام دادیم و بالای 90 درصد مواد اولیه راازداخل کشورمان تامین می شود و در کوتاه مدت به نظرم چند درصد باقی مانده را نیز از داخل تامین خواهیم کرد و دیگر نیازی به کشورهای دیگر نخواهیم داشت.

مواجیان عنوان داشت : ساخت سرد خانه ها نیز ما فعالیت داریم و  با عراق و افغانستان کار کردیم در افغانستان بزرگترین از لحاظ ساختار دومین سرد خانه بزرگ کابل را ساختیم و برای عراق، عمان و آسیای میانه هم صادرات داریم . متاسفانه نوسان قیمت دلار در قیمت مواد اولیه یکی از مشکلات ماست. تا جایی که با افزایش نرخ دلار مواد اولیه کران می شود با کاهش دلار پایین نمی آید . این افزایش قیمت ها اگر با هم نوسان داشته باشند به ما صدمه نمی زنند ولی اگر قیمت دلار کاهش یافته. قیمت مواد اولیه کاهش نیابد نمی توانیم رقابت داشته باشیم.بنابراین بازار بانوسانات ارز سازگاری ندارد و متاسفانه در چند سال گذشته حجم صادرات کمتر شده و ما تلاشمان این است که نسبت به دیگر کشورها سفارشات را درکمترین زمان ممکن آماده و ارسال کنیم.

وی خاطر نشان کرد؛  ما تولید کنندگان برای تولید از خودمان گذشته ایم و بیشتر از آنکه به خودمان فکر کنیم به نیروهای خودمان فکر می کنیم.چراکه تولید کنندگان نسبت به جامعه خودشان بی تفاوت نیستند و من به عنوان مثال ۵۰ کارگر دارم و احساس می کنم که علاوه بر کارگران مسولیت ۵۰ خانواده را نیز قبول کردم، به هرحال  سختی ها در تولید وجود دارند و باید سختی ها را نیز قبول کرد و از رشد و پیشرفت نامید نشد، ناامیدی ما یعنی تعطیلی تولید و اشتغال و بیکاری کارگران ، بنابراین هرگز نباید از تولید و کارآفرینی دلزده شد.

این مدیر موفق ادامه داد؛ به نظرم دولت مسیرهای حمایتی را برای تولید کنندگان باید باز تعریف کند ، تا تولید کننده هم احساس حمایت داشته باشد. بدون حمایت ها نتیجه این می شود که من تولید کننده دلزده از تولید فقط به خودم وخانواده ام فکر کنم و خودم را در گرفتاری و چالش های کار آفرینی با همه مشکلاتش نیندازم. ما تولید کنندگان توقع زیادی از هیچ کس نداریم ودوست داریم تلاشمان بیشتر از اینها دیده شود. به عنوان مثال وقتی دولت بودجه ی را برای صنعت تعریف می کند ، بانکها در راستای سیاست دولت باید با پرداخت این تسهیلات به تولید کنندگان همیاری و حمایت های لازم را داشته باشند. متاسفانه یک سری ها که اکثرا تولید کننده هم نیستند سرمایه بانکها را گرفته و به سمت دلالی می برند که این برای صنعت ما اصلا خوب نیست.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب