امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 41600 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترحسین ایمانی اعلام کرد؛

همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی برای تبیین نقش محصولات دریایی در سلامت و رژیم درمانی است/ مصرف محصولات دریایی بویژه ماهی درسبد خانوارهای ایرانی بسیار کم است

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی برای تبیین نقش محصولات دریایی در سلامت و رژیم درمانی برگزار شده و آمارها در ایران نشان می‌دهد مصرف محصولات دریایی بویژه ماهی در سبد خانوار بسیار کم است.
همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی برای تبیین نقش محصولات دریایی در سلامت و رژیم درمانی است/ مصرف محصولات دریایی بویژه ماهی درسبد خانوارهای ایرانی بسیار کم است

به گزارش خبرایران، دکترحسین ایمانی دبیرعلمی‌همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی و مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران که صبح امروزپنجشنبه 31 مردادماه 1398 در تالار همایش‌های بین‌المللی شهرداری تهران دربوستان گفتگو برگزار شد، اظهارداشت: در مبحث صنایع غذایی آبزیان و چه یا سایر مواد غذایی باید سه مولفه مهم ایمنی، کیفیت و اصالت ماده غذایی را بررسی کنیم، اینها به عنوان تمامیت یک ماده غذایی است.

دکتر ایمانی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر کنسرو ماهی تن تولید می‌شود باید از ماهی تن در فرآوری این ماده استفاده شده باشد و بتوانند اصالت آن را در آزمایشگاه‌ها ثابت کنند. تامین غذای سالم و کافی همیشه دغدغه بشر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی دغدغه بشر این بود که نمی‌تواند برای مردم غذای کافی را فراهم کند و این منجر به انقلاب سبز شد، انقلاب سبز هم ما را نجات داد و هم در گیر کرد. درگیری این بود برای انقلاب سبز از کمک‌هایی استفاده کردیم که عمدتا ساهته دست خود ما بود.

دبیر علمی‌همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی افزود: کودهای شیمیایی، سموم و آفت کش‌ها را وارد چرخه تولید مواد غذایی کردیم و بعد از مدتی دانشمندان به فکر این افتادند که چطور باید آن را کنترل کنند.

وی اضافه کرد:هرکشوری نیازمند نظام کیفیت و استانداردسازی است وهرنظام استانداردسازی چهاررکن اساسی تدوین استانداردها، اندازه شناسی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق را دارد و این ارکان در نظام استانداردسازی به ما کمک می‌کند تا یک نظام دقیق، علمی‌و فنی برای کنترل فرآورده‌ها داشته باشیم.

دکترایمانی ادامه داد: یکی از رویکردهای استانداردسازی در دنیا رویکرد اجباری است، یعنی ما به تولیدکنندگان بگوییم که شما موظف به رعایت چه استانداردهایی هستند.

وی تاکید کرد: موضوع حلال که همان رکن سوم یعنی اصالت است، سازمان ملی استاندارد توانسته بیشتر ۵ هزار استاندارد ملی در حوزه مواد غذایی و میکروبیولوژی بنویسد، ایران رتبه ۲۱ ام سازمان بین‌المللی استاندارد و یک کرسی از ۱۵ کرسی هیات مدیره این سازمان را در اختیار دارد.

دبیر علمی‌همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی ابرازداشت: این همایش برای تبیین نقش محصولات دریایی در سلامت و رژیم درمانی برگزار شده و آمارها در ایران نشان می‌دهد مصرف محصولات دریایی بویژه ماهی در سبد خانوار بسیار کم است، آن چیزی که آمارها نشان می‌دهد در کشوری مانند ژاپن سالیانه ۷۰ کیلوگرم ماهی مصرف می‌شود که این میزان در بین خانوارهای ایرانی سالیانه کمتر از ۱۰ کیلوگرم و در اکثر کشورهای دنیا این میزان بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نقش محصولات دریایی در سبد خانوار بسیار کم رنگ است و یکی از مشکلات ما در رژیم درمانی این است که فرهنگ غذایی ما با رژیم دریایی سازگار نیس و تحقیقات نشان داده محصولات دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و در رژیم غذایی‌ ما این نوع ماده غذایی بسیار کمتر دیده می‌شود، نقش اسیدهای چرب امگا۳ در کاهش سطح تری‌گلیسرید کاملا ثابت شده است. اگر به مقالات مربوط به کبد چرب را هم نگاه کنیم درمی‌یابیم اولین چیزی که توصیه می‌شود کاهش وزن و دیگری استفاده از امگا ۳ است.

دکتر ایمانی یادآورشد: در اکثر کشورهای دنیا پیشگیری اولویت بر درمان دارد، متاسفانه در کشور ما اول درمان و بعد پیشگیری صورت می‌گیرد، ما می‌خواهیم این فرهنگ سازی صورت بگیرد که مردم اول روی پیشگیری تمرکز کنند.

وی عنوان داشت: یعنی با انتخاب رژیم غذایی مناسب و مشاوره درست متخصصان تغذیه می‌توانیم از بسیاری از بیماری‌های مزمن در آینده جلوگیری کنیم. یکی از مهمترین نقش‌های امگا ۳ بهبود بیماری‌های آرتریت روماتوئید یا آرتروز شدید است و تخصص تغذیه در کشورهای پیشرفته جهان به صورت شاخه بندی و رشته‌های مختلف تدریس می‌شود و امیدوارم در ایران هم این اتفاق با کمک وزارت بهداشت و درمان رخ دهد.

دبیر علمی‌همایش ملی تغذیه، داروهای ارگانیک، آبزیان، تجهیزات پزشکی و آمادگی جسمانی در رژیم درمانی تصریح کرد: اگر فرهنگ سازی نکنیم و نتوانیم غذای دریایی را در سبد کالایی مردم قرار دهیم ناچاریم از داروها و مکمل‌ها استفاده کنیم. اما متاسفانه به علت قیمت بالای مواد غذایی دریایی یا نبود مدیریت خرید باعث می‌شود که مصرف این مواد مغذی کاهش یابد.

وی درپایان سخنان خود گفت: بیماری‌های مزمن در کشور ما آمار بالایی دارد و نمی‌توانیم در پیشگیری کاری انجام دهیم، در کشورهای اروپایی مثل دانمارک یا آمریکای شمالی و کانادا همیشه در کنار یک تیم درمان یک مشاور تغذیه وجود دارد و باید در ایران هم این اتفاق بیفتد. درحال حاضر آمار پیوند کبد چرب در حال افزایش است و در حیطه پزشکی بسیاری از درمان‌ها می‌تواند بوسیله تغذیه انجام شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب