امروز: پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ [2019/08/22]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40046 تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی

خبرایران: جهانی‌شدن و تغییرات سریع در حوزه تکنولوژی از خصوصیات دنیای امروز بوده و باعث چالش در سازمان‌ها و کشورها شده؛ بنابراین نمی‌توان به‌راحتی از کنار چنین تحول و امر مهمی گذشت.
نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی

به گزارش خبرایران، بنابر اعلام فراپیام، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نیز سهم بسیار زیادی در توسعه یا عقب‌افتادگی کشورها و سازمان‌ها دارند و در کنار آن‌همه، جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. تجارت الکترونیک یکی از همان جنبه‌های متأثر از تکنولوژی در حوزه اقتصاد و بازرگانی است.

تجارت الکترونیک یکی از امور ضروری قرن بیست‌ویک می‌باشد و انجام امور تجاری به‌صورت آنلاین و با استفاده از شبکه جهانی اینترنت نقش مهمی در تسهیل مبادلات داخلی و بین‌المللی کشورها ایفا می‌کند.

تجارت الکترونیکی به بنگاه‌های تجاری محلی این اجازه را می‌دهد که به بازارهای جهانی مرتبط شوند و درنتیجه تولید ناخالص داخلی و صادرات خود را افزایش دهند و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد در هر زمان و هر مکانی با اتصال به اینترنت معاملات خود را به انجام رسانند.

بهره از شیوه‌های نوین تجارت الکترونیک می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کارایی بیشتر عملیات تجاری بنگاه‌های تولیدی را فراهم آورده و در نهایت موجبات افزایش توان رقابتی و رشد اقتصادی به وجود آورد.

امروزه تجارت الکترونیک فرصت‌ها و تهدیدهای رقابتی بسیاری برای سازمان‌ها و کشورهای مختلف به وجود آورده، به طوری که کمتر شرکت یا سازمان تجاری پیدا می‌شود که با این نام‌آشنا نباشد یا از آن استفاده نکند. لذا وجود این مزیت رقابتی باعث شده تا بسیاری از این شرکت‌ها و سازمان‌ها تجارت الکترونیک را به خدمت گرفته و برای رشد و توسعه اقتصادی از آن بهره‌مند شوند.

اما دلایل مختلفی وجود دارد که روند استفاده از ابزار مهم تجارت الکترونیک را در سازمان‌ها کند می‌گرداند و مانع از توسعه اقتصادی سازمان می‌شود… یکی از دلایل مهم آشنا نبودن مدیران شرکت‌های تجاری یا صادراتی با فناوری‌ها و منافع حاصل تجارت الکترونیک است. شرکت‌های تجاری و صادراتی باید در راستای شناسایی توان بالقوه اینترنت گام برداشته و برای تقویت فعالیت‌های صادراتی، مشتریان صادراتی جدید خود را از طریق اینترنت پیدا کنند. مدیران این شرکت‌ها می‌توانند از اشخاصی که با اینترنت آشنا بوده، کمک گرفته و فعالیت‌های صادراتی و بازاریابی خود را از طریق اینترنت انجام دهند.

ملاحظات هزینه و امنیت یکی دیگر از موانعی است که مدیران برای خود می‌سازند تا کمتر از تجارت الکترونیک برای توسعه اقتصادی استفاده کنند. زمانی که مدیران آشنایی کافی با تجارت الکترونیکی و اینترنت نداشته باشند بی‌شک در محاسبات خود دچار اشتباه می‌شوند. تصور اشتباه آن‌ها از تجارت الکترونیک آن‌ها را به این نتیجه می‌رساند که استفاده از اینترنت هزینه‌های زیاد به همراه داشته آینده و امنیت شرکت را از بین خواهد برد.

مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری باید با نحوه کار شرکت‌های بزرگ هم حوزه فعالیت خود آشنا شوند تا متوجه نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی گردند و یا به روش دیگری در حوزه‌های محدودتر نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی را ارزیابی کنند.

تجارت الکترونیک با افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه تولید و درنتیجه کاهش فشار بر قیمت‌ها و حفظ تورم در سطح پایین می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کند. همچنین ورود شرکت‌های تازه‌وارد برای تأمین تقاضای فعلی، ایجاد محیطی پویا و خلاق در راستای تأسیس و تشکیل شرکت‌های جدید و افزایش کسب‌وکارهای کاملاً جدید از دیگر عوامل توسعه اقتصادی است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب