امروز: چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ [2021/03/03]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 369 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مصائب شيرين در فجر ۳۲؛

رقابت شانه به شانه فيلمسازان برای حضور در بخش مسابقه

خبر ایران: در حالي كه تنها ۲۲ فيلم بخت حضور در بخش مسابقه را دارند تعداد آثار شاخص متقاضي حضور در جشنواره بيشتر از همه اين سال هاست.
رقابت شانه به شانه فيلمسازان برای حضور در بخش مسابقه

به گزارش خبرایران؛ هيات انتخاب به فيلم هاي سي و دومين جشنواره فيلم فجر اين روزها با مصائب شيريني مواجه شده اند. تعداد زيادي آثار شاخص متقاضي حضور در فجر ۳۲ و سقف پذيرش ۲۲ فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران كار انتخاب فيلم ها را دشوارتر از سالهاي گذشته كرده است. دوري به تعدادي از فيلم هاي متقاضي حضور در جشنواره نشان دهنده اين نكته است كه برگزيدن ۲۲ فيلم از اين فهرست كار دشواري است: «متروپل» (مسعود كيميايي)، «چه» (ابراهيم حاتمي كيا)، «رستا خيز» (احمدرضا درويش)، «اشباح» (داريوش مهرجويي)، «خانه پدري» ( كيانوش عياري)، «قصه ها» ( رخشان بني اعتماد)، «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» (بهروز افخمي)، «امروز» (رضا ميركريمي)، «معراجي ها» (مسعود ده نمكي)، (فرزاد موتمن)، «پنجاه قدم آخر»‌ ( كيومرث پور احمد)، «كلاشينكف» (سعيد سهيلي)، «عصباني نيستم» ( رضا درميشيان)، «مردن به وقت شهريور» (هاتف عليمرداني)، «زندگي جاي ديگري است» ( منوچهر هادي)، «رد كارپت» (رضا عطاران)، و فيلم اولي هايي چون «ملبورن» (نيما جاويدي) و «ارسال آگهي تسليت براي روزنامه» (ابراهيم ابراهيميان).

 

بازبيني ۴۰ فیلم از سوی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر

 

هیات انتخاب سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، ۴۰ فیلم را بازبینی کردند. هیات انتخاب سینمای ایران سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از میان فیلم‌های رسیده به دفتر جشنواره، ۴۰ فیلم را تا روز شنبه، ۲۳ آذر ۹۲ مورد بازبینی قرار دادند. ابراهیم داروغه‌زاده، مجید رضابالا، داریوش فرهنگ، حسین کرمی، محمدحسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری اعضای هیات انتخاب سینمای ایران سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر را تشکیل می‌دهند.

 

انتخاب فیلم ها باید بر اساس رابطه باشد، نه ضابطه

 

خسرو معصومی تاکید کرد انتخاب فیلم برای جشنواره فجر سی و دوم باید مقوله ای مبتنی بر ضوابط و عدالت باشد.

معصومی گفت: محدودیت در انتخاب فیلم برای شرکت دادن در بخش مسابقه، مقوله ای است که همه جشنواره های دنیا با آن رو به رو هستند. جشنواره هایی وجود دارند که مثلا باید از میان هزار فیلم رسیده به دبیرخانه، تنها ۱۸ عنوان را انتخاب کنند.

وی افزود: جشنواره ای مثل کن را در نظر بگیرید. شاید تنها یک عنوان فیلم از ایران به آن راه پیدا کند. در یک دوره تنها فیلم های قبادی و رسول اف، به عنوان آثار ساخته شده توسط کارگردانان ایرانی در جشنواره حضور داشت. در جشنواره های داخلی هم باید این محدودیت ها را پذیرفت و این حق را برای فیلم های بهتر از نظر سطح کیفی قائل شد که به بخش مسابقه راه بیابند. بدیهی است که همه ۴۲ فیلم نتوانند در جشنواره حاضر باشند.معیار انتخاب باید خود فیلم باشد. هرگز نباید مرعوب اسم کارگردان یک اثر سینمایی شد. آرزو می کنم داوران بر اساس رابطه رای بدهند و نه ضابطه.

خسرو معصومی همچنین گفت: آخرین فیلمی که من در جشنواره داشتم، «خرس» بود که در جشنواره هم حضور داشت. امسال اما فیلمی ندارم و تنها شاید مخاطب جشنواره باشم. البته پروانه ساخت فیلم جدیدم دریافت شده و امیدوارم به زودی کلید بزنم و در جشنواره سال آینده حاضر باشم.

 

کار هیأت انتخاب، تشخیص فیلم های بهتر از میان آثار خوب است

 

احمد امینی قدرت تشخیص بهترین ها از میان آثار قابل قبول را وظیفه هیأت انتخاب معرفی کرد.

احمد امینی گفت: محدودیت برای همه جشنواره ها وجود دارد. مگر جشنواره فیلم کن که تنها ۲۰ فیلم در بخش مسابقه دارد، تنها همین تعداد فیلم خوب به دستش رسیده است؟ هیأت انتخاب جشنواره فجر ما شاید حدود ۱۰۰ فیلم تماشا کنند و این در حالی است که شاید هیأت انتخاب جشنواره های بزرگ دنیا حدود ۱۰۰۰ فیلم را بازبینی کنند. از این تعداد شاید ۴۰۰ فیلم هم به حق، آثار خوبی باشند. آیا می توان همه این ۴۰۰ فیلم را در جشنواره شرکت داد؟ اینکه یک دوره از جشنواره، مورد استقبال بالای فیلمسازان مجرب و استعدادهای جوان قرار بگیرد، اتفاق خوبی است، اما اگر بنا باشد همه این ساخته های خوب را نمایش داد، باید هر سه ماه یک بار، جشنواره برگزار کنیم. هیأت انتخاب مجبور به انتخاب فیلم بهتر از میان آثار خوب است. سایر آثار در آینده دور یا نزدیک می توانند اکران شوند یا اینکه در جشنواره های دیگری به نمایش در بیایند. محدودیت در انتخاب فیلم، یک موضوع اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: معیار تمام جشنواره ها با هر سیاستی که برای آن تعریف شده باشد، در یک کلام نمایش دادن فیلم های بهتر است. شاید فیلم خوب در نگاه هیأت انتخاب یک جشنواره با هیأت انتخاب جشنواره دیگر، متفاوت باشد، اما به طور کلی کیفیت برتر در هر جشنواره ای یک معیار استاندارد دارد. مثلا فیلمنامه خوبی داشته باشد، از کارگردانی قابل قبولی بهره مند باشد و کیفیت صدا و تصویر آن نیز در سطح درستی قرار گرفته باشد. البته کلمه «خوب» یک مفهوم نسبی است، اما همیشه حداقل هایی هست که باید رعایت شده باشد.

 

فیلم باید خودش گویا باشد، صرف نظر از اسامی خاص

 

جهانبخش نورایی اثرگذاری فیلم سینمایی را صرف نظر از اینکه چه شخصیتی آن را ساخته، مهم ترین معیار انتخاب آن معرفی کرد.

نورایی گفت: کاش این امکان وجود داشت که قدری بیشتر از ۲۲ عنوان فیلم به جشنواره راه پیدا کند. با این حال، می توان اقتضائات جشنواره را در نظر گرفت و پذیرفت که می توان با همین تعداد از فیلم یک جشنواره خوب برگزار کرد.

وی افزود: در درجه اول این خود فیلم است که اهمیت دارد، فارغ از اینکه چه کسی آن را ساخته است. در سینما تاثیرگذاری یک فیلم اهمیت دارد و اینکه چه نام هایی پشت آن قرار گرفته، به اندازه محتوای فیلم قدرت اثرگذاری ندارد. به طور کلی اعتقاد دارم فیلم سینمایی خودش باید گویا باشد.

جهانبخش نورایی بیان داشت: پیگیری جشنواره یک آیین است که بیشتر برای جوانان است. این نسل هستند که به اتفاق همدیگر برای فیلم دیدن و گاهی تماشای آرزوهایشان روی پرده، ذوق دارند. قاعدتا افرادی هم ردیف با من دیگر چندان برای جشنواره اشتیاق ندارند.

 

 

 

بازار فروش ساز
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب