امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30870 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۳:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مشارکت دیجی کالا و روکولند؛ تحولی بزرگ در فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی

خبرایران: رویداد اعلام آغاز همکاری دیجی کالا و روکولند دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی اکو در حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف و فعالان شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
مشارکت دیجی کالا و روکولند؛ تحولی بزرگ در فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی

 

 
 
رویداد اعلام آغاز همکاری دیجی کالا و روکولند دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی اکو در حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف و فعالان شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. در این رویداد، مدیران دیجی‌کالا و روکولند به طور رسمی از آغاز همکاری خود برای ایجاد تحولی بزرگ در فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی خبر دادند.

سوپرمارکت آنلاین هم به گروه دیجی‌کالا اضافه شد

در ابتدای برنامه سعید محمدی، یکی از موسسان و مدیران عامل دیجی‌کالا توضیح داد که اصلا محصولات FMCG چه هستند و چرا دیجی‌کالا تصمیم گرفت که این محصولات را هم به بقیه گروه‌‌های کالایی خود، اضافه کند. محصولات FMCG که به فارسی به آن‌ها محصولات تند مصرف می‌گوییم به سه دسته تقسیم می‌شوند: اول مواد غذایی تازه، دوم مواد غذایی خشک و سوم مواد غیر خوراکی که وجه مشترک همه‌شان این است که قابلیت نگهداری طولانی ندارند و باید به سرعت مصرف بشوند. به گفته آقای محمدی دیجی‌کالا مدت‌ها بود که برای توسعه در این بخش به دنبال یک شریک تجاری می‌گشت.

سعید محمدی اضافه کرد: «دیجی‌کالا زمانی که تصمیم گرفت برای فروش محصولات FMCG دنبال یک شریک تجاری بگردد کاملا فضای اکوسیستم FMCG در اینترنت را مورد بررسی قرار داد. چندین فروشگاه آنلاین با شیوه‌های کسب و کار مختلف بررسی شد و در پایان روکولند به عنوان موفق‌ترین نمونه انتخاب شد که دلایل موفقیتش هم تیم موسس و مدیریتی خوبی بود که توانستند در یک مدت کوتاه نظرها را جلب کنند. از همه مهم‌تر اینکه مشتریان از خدمات روکولند تجربه خوبی داشتند. این شد که دیجی‌کالا و روکولند تصمیم گرفتند به هم بپیوندند چون از طرف دیگر مقیاس سفارش‌های روزانه روکولند زیاد نبود. درنتیجه چالش بزرگ ما این است که FMCG را به صورت اینترنتی و در مقیاس بسیار بزرگ موفق کنیم وگرنه در حد چند صدهزار سفارش در روز چالشی محسوب نمی‌شود. وقتی تعداد سفارش‌ها بالا برود آن وقت سیستم پیچیده لجستیکی نیاز است برای اینکه بتواند موفق عمل کند.»

دلایل ورود دیجی‌کالا به حوزه عرضه محصولات تندمصرف از زبان سعید محمدی

اینکه چرا فروشگاه اینترنتی مثل دیجی‌کالا باید به FMCG فکر کند سه دلیل داشت:

‍۱) دیجی‌کالا قصد دارد به مقصدی برای تمامی نیازهای کاربران تبدیل شود که طبعا مواد خوراکی بخش اعظمی از نیازهای کاربران را تشکیل می‌دهد. حالا کاربران با یک اکانت می‌توانند همه خریدهایشان را مدیریت کنند.

۲) همراه شدن دیجی‌کالا با زندگی روزانه کاربران. بخصوص که یک کاربر بعد از خرید از دیجی‌کالا احتمالا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره به سایت سر بزند چون کالاهایی که در حال حاضر دیجی‌کالا می‌فروشد دیر مصرف هستند.

۳) حمایت از برندهای ایران فعال در حوزه محصولات FMCG چون خیلی از برندهای این حوزه در اینترنت فعالیت چندانی نداشتند درنتیجه از مزیت‌های فضای مجازی بی‌بهره یا کم‌بهره بودند.

واقعیت اینجاست که گروه FMCG محصولات پرچالشی دارد. مهم‌ترین دلیلش اینکه از جهت فنی و IT و زنجیره تامین و لجستیک نسبت به بقیه گروه‌های محصولی پیچیده‌ترند. واسطه‌های متعددی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دارد و ضایعات و هزینه‌های عملیاتی بالاست. به دلیل همین چالش‌های پیچیده فروش آنلاین مواد غذایی در مقیاس بالا نمونه‌های جهانی موفق بسیار اندکی در جهان وجود دارند. حتی آمازون هم نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت در این زمینه موفقیت کسب کند. سعید محمدی اشاره کرد: شاید تنها سایت موفق در این زمینه از نظر من اوکادو در انگلستان باشد که محصولات FMCG را آنلاین به فروش می‌رساند.

دیجی‌کالا در دوازدهمین سال تاسیس‌اش تصمیم گرفت که وارد حوزه FMCG بشود. دیجی‌کالا در ماه‌های گذشته روی ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه FMCG سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند جزو معدود نمونه‌های موفق در دنیا باشد.

محمدی در پایان صحبت‌هایش به این هم اشاره کرد که کم‌کم باید فرهنگ خرید اینترنتی محصولات FMCG را ترویج بدهیم: «در ابتدای کار دیجی‌کالا حتی فرهنگ خرید اینترنتی محصولات دیجیتالی هم که مناسب خرید اینترنتی هستند وجود نداشت و به تدریج مردم به این الگوی خرید عادت کردند. در حوزه FMCG هم نیاز به این فرهنگ خرید هستیم. به همین منظور ترکیب مناسب و منطقی روکولند و دیجی‌کالا بنظرمان می‌تواند گام بزرگی باشد. اولی با پشتوانه فرهنگ پخش محصولات FMCG آمده و دومی با پشتوانه فرهنگ تجارت الکترونیک آمده درنتیجه کنار هم قرار گرفتن آنها می‌تواند معنادار و موفق باشد تا از عهده این کار پرچالش بربیایند. روکولند در نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌هایی که با مشتریان انجام دادیم برند محبوبی است و در مقایسه با سایر تجارت‌های آنلاین این حوزه تجربه خوبی برای مشتریانش به ارمغان آورده است.» محمدی اضافه کرد که این قرار است یک مشارکت بلندمدت برای ساختن گروه FMCG در دیجی‌کالا با توافق روکولند باشد نه اینکه بخواهند یک تجارت را از بین ببرند.

در ادامه یحیی شفیعی موسس روکولند درباره دلایل موفقیت این فروشگاه اینترنتی در حوزه FMCG توضیحاتی داد: «روکولند محصول کار جوانانی است که آن را به نتیجه رساندند و در حال حاضر هنوز شبیه نهالی در یک گلدان است. ما سال‌ها در کار صنعت پخش کار کردیم و می‌دانم که FMCG چه دامنه وسیعی دارد. ما ناآگاهانه به این کار وارد نشدیم اما امروز می‌خواهیم این نهال را تحویل یک باغ گل بدهیم که این کار را به سرانجام برسانید. من آرزویی ندارم جز اینکه بدانم کار FMCG روزی در این مملکت به جایی می‌رسد که ارزش‌های فوق‌العاده بالایی خواهد داشت. در طول ۳۰ سال گذشته در این صنعت با تولیدکنندگان زیادی در این حوزه کار کردیم که مشکلات عدیده‌ای دارند. یکی از بزرگترین انگیزه‌هایی که کار را شروع کردیم این بود که می‌خواستیم همکار این تولیدکنندگان باشیم و به آنها کمک کنیم تا کالایشان را درست معرفی کنند. چون خیلی اوقات در مسیر توزیع محصولات گم می‌شوند. این انگیزه اصلی ماست. در طول سه سالی که از ۹۴ این کار را انجام دادیم یک اصل داشتیم: احترام به مشتری.»

کاوه احسانی، مدیر ارشد مرکز پردازش دیجی‌کالا در ادامه از طرف دیجی‌کالا و روکولند درباره پیچیدگی‌های فنی این کار صحبت کرد. پیچیدگی محتوای حوزه FMCG از ماهیت کالاهایش می‌آید که مربوط به دوره مصرف کالا و شرایط نگهداری خاص‌شان است. عوامل رگولاتوری هم بخش دیگری هستند. به گفته احسانی دیجی‌کالا توانایی دارد که صدها هزار کالا را در طول روز پردازش کند و روکولند در مقابل می‌داند که محصولات FMCG چه نوعی محصولاتی هستند و چطور باید آن را تامین کنیم و به دست مشتریان نهایی برسانیم. به گفته احسانی قرار است برای کالاهای سوپرمارکتی و تندمصرف به تعداد قابل توجهی مرکز پردازش در نقاط مختلف جغرافیایی تهران گذاشته شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب