امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1857 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آیت الله هاشمی رفسنجانی؛

آینده خوب حق ملت افغانستان است/ مهاجران افغان در همه سطوح زندگی ما حضور دارند

آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخت کوشی و قناعت را ویژگی مردم افغانستان خواند و گفت: این مردم پس از مشکلات عدیده ای که در طول تاریخ تحمل کرده اند، حقشان است که آینده خوبی داشته باشند.
 آینده خوب حق ملت افغانستان است/ مهاجران افغان در همه سطوح زندگی ما حضور دارند
به گزارش خبر ایران از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار وزیر تحصیلات عالی افغانستان با وی، با ابراز خرسندی از ثبات نسبی این کشور، اظهار امیدواری کرد که دو ملت بر اساس سوابق مشترک، فرهنگ، تمدن و زبان، فاصله ها را بردارند. همچنین مسؤولان آنها باید برای هموار کردن این مسیر تلاش کنند.

وی با برشمردن خوبی ها و بدی های حضور اشغالگران در افغانستان، گفت: اشغالگران باید روزی بروند و افغانستان را به مردم آنجا بسپارند که هم با مسایل کشور خود آشنا هستند و هم دلسوزی آنها واقعی است.

هاشمی رفسنجانی دودستگی و اختلافات داخلی را برای امروز و فردای افغانستان بسیار زیانبار خواند و با اشاره به موقعیت جغرافیایی افغانستان، گفت: امنیت و وحدت داخلی، از نیازهای ضروری آن کشور است و قبایل و قومیت ها باید بپذیرند که افغانستان برای همه آنهاست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: افغانستان، مسیر پیشرفت را برای آینده انتخاب کرد تا پس از هزینه های زیاد در آن شرایط بد و نامناسب، به روزهای خوب برسد.

وی به شکل گرفتن ساختار در اداره کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: از اول، انقلاب اسلامی افغانستان در سیاست خارجی ما اولویت داشت و در مقاطع مختلف موانع جدی بود که بتدریج از بین می رود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه به حضور مهاجران افغانی در ایران اشاره کرد و یادآور شد: آنها در همه سطوح زندگی ما حضور دارند و روابط مردم ایران با آنها، اسلامی وانسانی است.

ربیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به تقاضای وزیر تحصیلات عالی افغانستان برای گسترش حضور این دانشگاه در آن کشور گفت: براساس دستورات اسلام و اهداف مصرّح دانشگاه آزاد اسلامی، جزو وظایف ماست که برای ارتقای علمی برادران خود در افغانستان تلاش کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد سطح آموزش در افغانستان را تا حد دکترا بالا ببرد و همچنین برای ارتقاء تحصیلات عالی و تکمیلی، دانشجویان افغانی را بپذیرد.

عبیدالله عبید نیز در این دیدار با یادآوری جایگاه ایران و آیت الله هاشمی رفسنجانی نزد مردم افغانستان، گفت: احترام متقابل، اصل روابط افغانستان با همه کشورهاست.

وی با سیاه وظلمانی خواندن دوران طالبان در تاریخ افغانستان، گفت: مردم با انتخاب رئیس جمهور، اوّلین گام را برای روزهای بهتر برداشتند.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان درباره روند و مفاد موافقت نامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان، گفت: به دنبال گرفتن تعهداتی برای کم شدن مشکلات امنیتی واقتصادی هستیم و امیدواریم جامعه جهانی و آمریکا حق مردم افغانستان را بپذیرند.

وی با ارائه گزارشی از اوضاع آموزش در سطح دانش آموزی و دانشجویی، گفت: در دوره طالبان، بسیاری از نخبگان کشور هجرت کرده بودند و الان جوانان افغانی، به خصوص دختران، فرصتی برای تحصیل پیدا کرده اند.

عبیدالله عبید یادآور شد: می دانیم جمهوری اسلامی، تجربه های خوبی در گسترش تحصیلات عالی وتکمیلی دارد و عزم ما جزم است تا از این تجربیات استفاده کنیم.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان به فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی ایران در افغانستان اشاره کرد و گفت: تقاضای همکاری بیشتر با دانشگاه آزاد را داریم که در دنیا شناخته شده است.

وی با ابراز تأسف از افزایش تولید و حضور مافیاها در مباحث مواد مخدر، گفت: اعتیاد برای مردم به مراتب خطرناک تر از تروریسم است.
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب